گران شدن خودرو خارجی فعلاً کنسل شد!

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، براساس آخرین دستورالعمل شورای رقابت، این نهاد در هر فصل با توجه به تورم مورد تأیید بانک مرکزی اقدام به اعلام قیمت ماشین داخلی می‌کند. برخلاف این دستور العمل در فصل پاییز شاهد اعلام قیمت توسط شورای رقابت نبودیم.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعلام قیمت‌های جدید را به رئیس بعدی این شورا واگذار نمود. عدم هماهنگی میان وزارت صمت و شورای رقابت باعث افزایش قیمت و خارج از قوانین خودروهای داخلی توسط شرکت‌های سایپا و ایران خودرو شد. در ادامه به دستور حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور گران شدن خودرو به طور موقت متوقف شد. در ادامه به اثرات این تصمیمات بر روی بازار خودرو ایران می‌پردازیم.

ارائه مجوز افزایش قیمت به خودروسازان

در اواسط مهر ماه رئیس سازمان بورس در نامه‌ای از وزیر اقتصاد خواست که موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. او همچنین درخواست کرد تا وظیفه قیمت‌گذاری از شورای رقابت خارج و به دست ستاد تنظیم بازار سپرده شود. طبق تصمیم‌گیری‌های انجام شده، وزارت سمت مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان اهدا کرد. اعضای شورای رقابت رضایت چندانی از این تصمیم نداشتند. در نهایت به دستور رئیس جمهور دستور لغو افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شد.

در پی این دستور رئیس جمهور، وزارت صمت در بیانیه‌ای به خودروسازان داخلی ابلاغ کرد که قیمت خودروهای داخلی را افزایش نداده و آن را به حالت قبل بازگردانند. در آن زمان شرکت ایران خودرو فروش فوق‌العاده محصولات خود با قیمت جدید را به مرحله اجرا درآورده بود اما با توجه به ابلاغیه وزارت صمت مجبور به بازگردانی قیمت به قیمت‌های گذشته بود.

در ادامه شورای رقابت بیانیه‌هایی مبنی بر انحصاری بودن بازار منتشر کرد. طبق اظهارات شورای رقابت، قیمت خودرو باید با توجه به نظارت این شورا تنظیم شود.

عدم هماهنگی میان وزارت صمت و شورای رقابت

سهیل معمارباشی مدیر کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت عدم هماهنگی میان این وزارت با شورای رقابت را کوتاهی خود خواند. وی در مورد واکنش وزارت صمت نسبت به اظهارات شورای رقابت نیز اظهار نظر کرد. معمارباشی به این نکته اشاره کرد که هماهنگی‌های لازم برای افزایش قیمت خودروها اخذ شده است و همچنین خود را مقصر عدم هماهنگی با شورای رقابت دانست.

افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو

پس از گذشت شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروهای داخلی توسط شورای رقابت، قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا به طرز قابل توجهی افزایش یافت. فرشاد مقیمی، مدیر عامل ایران خودرو در زمینه با میزان و علت افزایش قیمت محصولات این شرکت اظهار نظر کرد.

طبق گفته‌های مقیمی، افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو براساس چهارچوب و فرمول‌های درصد تورم بخشی اعلام شده توسط بانک مرکزی لحاظ شده است. وی ادامه داد: «میزان افزایش قیمت محصولات ایران خودرو ۱۵ تا ۱۹ درصد بوده است.»

طبق گفته‌های مدیر عامل ایران خودرو، قیمت پژو ۲۰۶ با ۱۸.۱ درصد افزایش به ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، البته قیمت این خودرو برای افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبت نام خود را انجام داده و سود مشارکت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد معادل ۱۳۰ میلیون تومان محاسبه شده است. این افراد با دعوت‌نامه قادر به دریافت خودرو خود خواهند بود.

خرید خودرو کارکرده

خرید خودرو کارکرده

با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات قیمت روز خودروهای صفر داخلی و خارجی بسیاری از افراد خرید خودرو کارکرده را نسبت به خودروی صفر ترجیح می‌دهند. یکی از مشکلاتی که اکثر افراد حین خرید ماشین کارکرده با آن مواجه می‌شوند، عدم توانایی در تشخیص مشکلات فنی خودرو است. طبق آمار در ۸۱ درصد از مواقع فروشنده خودرو دست دوم خودروی خود را کاملاً سالم معرفی می‌کند.

متأسفانه این اظهارات اشخاص فروشنده خودرو دست دوم تنها در ۵۰ درصد مواقع از صحت کامل برخوردار است. جهت تصمیم‌گیری درست حین خرید ماشین دست دوم خارجی می‌بایست به مواردی چون عدم رنگ‌شدگی در گلگیرها، تعویض نشدن کاپوت ماشین و سالم بودن شاسی خودرو توجه ویژه داشته باشید. مورد مهم دیگری که باید مورد بررسی قرار بگیرد، قسمت موتور و برق خودرو است. حین خرید خودروی دست دوم زمان تعویض تسمه تایم ماشین را از فروشنده بپرسید.

بررسی تمامی موارد مهم در خرید خودرو دست دوم از عهده شخص عادی خارج است. این فعالیت نیازمند تخصص بالا خواهد بود. بهترین روش برای خرید خودرو دست دوم مراجعه به کارشناس متخصص برای کارشناسی خودرو و یا خرید از طریق نمایشگاه‌های معتبر است.

واکنش بازار نسبت به لغو گرانی خودرو

پس از دستور متوقف شدن افزایش قیمت خودو توسط رئیس‌جمهور، منحنی قیمت خودروها ابتدا شاهد صعود بوده و در ادامه به ثبات نسبی رسیده است. این تغییرات در نمودار قیمت خودروی خارجی نیز مشاهده می‌شود.

طبق داده‌های سایت دیوار میانگین قیمت روز خودروهای صفر داخلی و خارجی در دو روز ابتدایی هفته گذشته به طور میانگین یک درصد نسبت به روزهای ابتدایی هفته پیشین خود افزایش یافته است. افزایش نرخ ارز نیز دلیل دیگری برای افزایش قیمت‌ها به شمار می‌رود.

فعالان بازار خودرو معتقدند دستور رئیس‌جمهور تنها رشد قیمت را متوقف کرده و این تصمیم منجر به بازگشت قیمت خودرو به قیمت گذشته نشده است. در حال حاضر نمودار قیمتی خودرو در حالت گیجی قرار دارد و چون احتمال به جریان افتادن دوباره افزایش قیمت وجود دارد دچار نزول خاصی نشده است. به احتمال زیاد به زودی شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود.

کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان واقعی

یکی از موضوعاتی مطرح‌شده در مورد تصمیمات دولت در زمینه با قیمت‌گذاری خودرو، تداوم قیمت‌گذاری دستوری است. طبق این اصل دولت تصمیم دارد قیمت خودروهای داخلی را تا حدی که خودروسازان دیگر آسیب نبینند، افزایش دهد. بدین وسیله خودروسازان از زیان تولید و فروش خارج خواهند شد.

این فعالیت در نهایت منجر به متضرر شدن مصرف‌کنندگان واقعی خودروها می‌شود. در صورت اعمال افزایش قیمت خودرو، قیمت خودرو امروز بازار با قیمت کارخانه‌ای آن فاصله زیادی خواهد داشت. در این وضعیت دلالان بازار بیشترین نفع را خواهند برد.

بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی با افزایش قیمت خودرو به دلیل نداشتن قدرت خرید متضرر خواهند شد. زمانی که تولید و عرضه خودرو افزایش نیابد، منحنی قیمتی بالاتر خواهد رفت. بالا رفتن منحنی قیمت نیز در نهایت منجر به کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان خواهد شد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا