گرجستان در پی ارائه راهکار جایگزین برای همکاری‌های «۳+۳»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، داوید زالکالیانی، وزیر امور خارجه گرجستان با بیان اینکه موضع گرجستان در قبال همکاری‌های منطقه‌ای با عنوان «۳ + ۳» (ایران – روسیه – ترکیه و جمهوری آذربایجان – گرجستان و ارمنستان) کاملاً مشخص است، گفت: ما نمی‌توانیم در یک پروژه ژئوپلیتیک که کشور اشغال کننده اراضی ما (روسیه) حضور دارد مشارکت کنیم و من این موضع را آشکارا در دیدار با همکاران ترکیه ای، آذربایجانی و ارمنستانی خود بیان کرده ام.

وی بدون اشاره به طرح پیشنهادی گرجستان افزود: ابتکار صلح پیشنهاد شده از سوی نخست وزیر گرجستان نیز در خدمت این هدف است و این ابتکار می‌تواند وضعیت را در قفقاز جنوبی تثبیت و امکان توسعه پروژه‌های زیربنایی مهم جدید را فراهم کند.

وزیر امور خارجه گرجستان با تاکید بر رفع تخاصم در منطقه قفقاز جنوبی گفت: ما می‌خواهیم با کشور‌های منطقه در زمینه طرح‌های اقتصادی، لجستیکی، حمل‌ونقل، ترانزیت و گردشگری و روابط بین الملل گفتگو و همکاری کنیم، ولی ما نمی‌خواهیم در خصوص طرح‌های فرضی با اهداف ژئوپلیتیک صحبت کنیم. موضع ما بسیار روشن بوده و نیاز به توجیه بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تفلیس می‌تواند محل گفتگو بین گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان باشد، افزود: ما تمایل به ارائه طرح‌های اقتصادی هستیم که به کاهش تنش‌ها در منطقه و ایجاد صلح بلندمدت کمک کند.
داوید زالکالیانی مهر ماه امسال در مصاحبه تلویزیونی با شبکه یک این کشور با اشاره به لزوم همکاری‌های مشترک منطقه‌ای گفته بود با وجود مشکلات و همراهی با روسیه آماده مشارکت در طرح‌های مهم اقتصادی و ژئوسیاسی منطقه‌ای در قالب طرح ۳ +۳ هستیم.

گرجستان به همراه ترکیه و جمهوری آذربایجان در دو طرح «باکو- تفلیس- قارص و باکو-تفلیس-جیهان» در تامین انرژی اروپا مشارکت دارد.

پس از جنگ پنج روزه گرجستان، بر سر حل بحران جدایی طلبان در دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا و با ورود روسیه، روابط مسکو و تفلیس هنوز در بن بست سیاسی قرار دارد.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا