گوترش: از مساله پناهجویان در بلاروس نباید برای اهداف سیاسی استفاده شود

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: دبیرکل سازمان ملل با نگرانی وضعیت مهاجران در مرز بلاروس و لهستان را دنبال می کند. وی تصریح کرد دبیر کل معتقد است چنین وضعیت هایی نباید برای اهداف سیاسی استفاده شوند یا به دلیلی برای افزایش تنش ها میان

کد خبر : 6898
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 - 0:03
گوترش: از مساله پناهجویان در بلاروس نباید برای اهداف سیاسی استفاده شود

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: دبیرکل سازمان ملل با نگرانی وضعیت مهاجران در مرز بلاروس و لهستان را دنبال می کند.
وی تصریح کرد دبیر کل معتقد است چنین وضعیت هایی نباید برای اهداف سیاسی استفاده شوند یا به دلیلی برای افزایش تنش ها میان دو کشور تبدیل شوند.
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل افزود: دبیرکل سازمان ملل بر اهمیت رسیدگی به مسائل مهاجرت و پناهندگان بر اساس اصول بشردوستانه و قوانین بین المللی تاکید می کند.
به گزارش ایرنا، مساله پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس در روزهای اخیر با حضور هزاران تن در این نقطه و جلوگیری نیروهای ویژه لهستان از ورود غیرقانونی به خاک این کشور وضعیت بحرانی یافته است.
به گفته دولت لهستان، “الکساندر لوکاشنکو” رئیس جمهوری بلاروس به عمد با سازماندهی حرکت پناهجویان عمدتا خاورمیانه ای به مینسک (پایتخت بلاروس) و وعده عبور امن به اتحادیه اروپا در پی تلافی تحریم هایی است که بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) علیه رژیم استبدادی بلاروس اعمال کرده است.
همزمان گفته می شود دولت دست راستی لهستان نزدیک به ۲۰ هزار پلیس مرزی را با حمایت ارتش این کشور در مرز با بلاروس مستقر کرده است؛ اقدامی که از زمان جنگ سرد تاکنون بی سابقه بوده است.
گردآمدن گروه بزرگی از پناهجویان از بعد از ظهر ۸ نوامبر (۱۷ آبان ماه) در بلاروس و نزدیکی بزرگراه منتهی به مرز لهستان، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
هم زمان با گردآمدن هزاران پناهجو در هوای یخبندان در مرز بلاروس با لهستان و بالاگرفتن تنش در مرزهای  دو کشور، جان هزاران تن از آنان در خطر قرار گرفته است.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با اسقف اعظم «پل ریچارد گالاگر»، وزیر خارجه واتیکان، گفت که  وضعیت مهاجران در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی باید مطابق با استانداردهای حقوق بشردوستانه تنظیم شود.
لاوروف درباره بحران مهاجرت در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی تصریح کرد: این مشکلات از سیاستی که کشورهای غربی از جمله ناتو و اتحادیه اروپا، سال‌هاست در قبال خاورمیانه دنبال می‌کنند، رشد می‌کند.

 

برچسب ها :

ناموجود