۱۲۰ هزار نفر در روستاهای ساوه و زرندیه تحت پوشش خدمات پزشک خانواده هستند


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ایرنا : سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: ۱۲۰ هزار نفر جمعیت روستایی ساوه و زرندیه از خدمات پزشک خانواده بهره‌مند هستند و این طرح به زودی در بین ساکنان شهری نیز آغاز می‌شود.

 

«مجتبی ذکائی»  افزود: برنامه پزشک خانواده شهری در شهر ساوه پس از فراهم شدن زیرساخت‌ها و اعتبارات مورد نیاز، به زودی آغاز می‌شود.

 

وی اضافه کرد: تلاش است تا این برنامه در سطح دانشکده علوم پزشکی ساوه با همراهی و مشارکت دستگاه‌های ذیربط و عموم مردم به بهترین نحو اجرا شود و گام موثری در ارتقای سلامت شهروندان ساوجی برداشته شود.

 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه، با بیان اینکه عمل به تاکیدات رهبر معظم انقلاب از جمله اهداف این طرح است، افزود: طرح پزشک خانواده روستایی از سال ۱۳۸۴ در مناطق روستایی شهرستان ساوه و تمام شهرستان زرندیه با جامعه هدف حدود ۱۲۰ هزار نفری اجرا می‌شود.

 

ذکائی اظهار کرد: طرح پزشک خانواده برای بخش شهری و روستاهای بالاتر از ۲۰ هزار نفر در مرحله اول در یکی از شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرا می‌شود که شهر ساوه در این اولویت قرار دارد.

 

وی بیان کرد: مرحله اول این طرح با توجه به ظرفیت‌های شهرستان در تعدادی از پایگاه‌های سلامت اجرا می‌شود و همه افراد در هر گروه سنی، شامل افراد سالم و بیمار بدون علامت و یا دارای بیماری آشکار، برای حفظ و افزایش سلامت خود می‌توانند به تیم پزشکی خانواده مراجعه کنند.

 

پزشک خانواده از دانش و مهارت خود برای تشخیص و درمان انواع مسایل پزشکی استفاده می‌کند و در موارد لازم (در صورت نیاز بیمار) بیماران را برای مشاوره‌های تشخیصی یا درمانی به متخصصان یا مشاورین دیگر ارجاع می‌دهد.

 

تمام اعضای خانواده به صورت دوره‌ای توسط تیم پزشکی خانواده ویزیت و معاینه می‌شوند و پزشک خانواده بر کلیه اقدامات و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی انجام شده توسط تیم پزشکی خانواده نظارت می‌کند.

 

خدمات تیم پزشکی خانواده برای کودکان، شامل انجام مراقبت‌هایی مانند اندازه ‌گیری و بررسی مراحل رشد و تکامل، تغذیه، مکمل‌های دارویی، کم‌کاری تیروئید، تجویز واکسن، بررسی بینایی و بررسی شنوایی است.

 

برای بزرگسالان نیز در برنامه پزشکی خانواده خدماتی شامل کنترل وزن، کنترل فشارخون، ارزیابی عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، ارزیابی‌های تشخیصی برای احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها و آزمایش‌های سالیانه بر اساس سن و سایر عوامل موثر بر سلامتی فرد از جمله بارداری ارایه می‌شود.



منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا