۳ نکته مهم برای انتخاب مرغوب ترین دانه قهوه

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اگرچه خرید قهوه کار راحتی به نظر می‌رسد و شما تنها با سر زدن به نزدیک ترین فروشگاه به محل زندگی خود می‌توانید یک بسته قهوه خریداری کنید اما این کار برای کسی که عاشق قهوه است چندان راحت به نظر نمی رسد و کاملاً برعکس است. خرید قهوه تازه

کد خبر : 9391
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 نوامبر 2021 - 14:19
۳ نکته مهم برای انتخاب مرغوب ترین دانه قهوه

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، اگرچه خرید قهوه کار راحتی به نظر می‌رسد و شما تنها با سر زدن به نزدیک ترین فروشگاه به محل زندگی خود می‌توانید یک بسته قهوه خریداری کنید اما این کار برای کسی که عاشق قهوه است چندان راحت به نظر نمی رسد و کاملاً برعکس است. خرید قهوه تازه و مرغوب خصوصاً در ایران که کشت قهوه هنوز به صورت فراگیر وجود ندارد و تنها در منطقه چابهار امکان کشت قهوه تایید شده و هنوز کشت وسیع قهوه در این منطقه شروع نشده است پیدا کردن یک قهوه مرغوب و تازه چندان هم ساده نیست. راه‌های زیادی وجود ندارد که بفهمیم یک قهوه چقدر تازه و چقدر با کیفیت است اما اگر حس بویایی قوی داشته باشید می‌توانید یک قهوه خوب و تازه را از یک قهوه کهنه به خوبی تشخیص دهید. البته خرید یک بسته قهوه استار باکس اصل چیزی است که تا حد زیادی کار شما را راحت خواهد کرد. به این دلیل که استارباکس یک برند معتبر آمریکایی است که تولیدات با کیفیت خود را در سراسر جهان عرضه می‌کند و از محبوبیت بالایی برخوردار است و این محصولات از طریق کشور ترکیه به ایران وارد می‌شود. جدا از خود قهوه ترکیبات مختلفی هم در بازار هستند که افراد زیادی از آنها استفاده می‌کنند و مورد استقبال افراد زیادی می‌باشد. به عنوان مثال انواع کاپوچینو و هات چاکلت هایی که به صورت بسته بندی‌های کوچک در برندهای مختلف فروخته می‌شوند مورد علاقه بسیاری از افراد هستند و خصوصاً کسانی که علاقه زیادی به طعم تلخ قهوه ندارند و ترجیح می‌دهند که ترکیبی از قهوه و کارامل را به عنوان نوشیدنی روزانه داشته باشند می‌توانند از این ترکیبات استفاده کنند.

در کل ۳ یا ۴ نژاد از قهوه در سراسر جهان وجود دارد که تنها دو نوع از آنها یعنی عربیکا و روبستا به صورت گسترده در سراسر جهان وجود دارد و از میان این دو نوع هم عربیکا ۷۰ درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داده و ۲۸ درصد باقی مانده در اختیار روبستا قرار دارد و تنها در دو درصد از بازارهای جهانی دو نژاد باقی مانده از قهوه وجود دارد. در ادامه در مورد دلایلی که برای انتخاب هر کدام از این دو نوع قهوه خواهیم داشت صحبت خواهیم کرد.

فراموش نکنید حتی اگر بهترین نوع قهوه را خریداری کنید اما روش صحیحی را برای درست کردن آن نداشته باشید نتیجه مورد نظر را نخواهید گرفت. اگر باریستا هستید و کافی شاپ کوچکی برای خود دارید حتماً به یک دستگاه اسپرسوساز دلونگی احتیاج خواهید داشت تا سرعت و دقت کارتان بالاتر رود و نتیجه مورد نظرتان را به راحتی بگیرید.

۱. قهوه عربیکا و قهوه روبوستا

۳ نکته مهم برای انتخاب مرغوب ترین دانه قهوه

قهوه عربیکا در مقایسه با روبوستا از قیمت بالاتری برخوردار است و دلیل بالا بودن قیمت این نوع قهوه روش کشت و فرآوری آن است که نسبت به قهوه روبوستا زمان بیشترین می‌برد و همچنین هزینه بیشتری هم دارد. همچنین قهوه عربیکا نسبت به آفات و حشرات گیاه حساس‌تری است و به همین دلیل نیاز به توجه بیشتر و روش‌های دقیق‌تری برای دفع آفات دارد.

از نظر ظاهری قهوه عربیکا دانه‌های کشیده‌تری دارد و در قسمت انتهایی کمی پهن‌تر از قسمت ابتدای آن است و خط وسط آن انحنای بیشتری دارد و حالت s مانندی را تشکیل می‌دهد.

در مقابل قهوه روبوستا دانه‌های ریز تر و حالت گرد تری دارد و خط میانی این قهوه نسبتاً صاف است و انحنای چندانی ندارد.

از نظر طعم و مزه قهوه عربیکا به دلیل اینکه در مناطق بالا و کوهستانی کشت می‌شود میزان اسیدیته بیشتری دارد که این ویژگی باعث می‌شود تا طعم قهوه نسبت به قهوه‌های تلخ و دارک مقداری شیرین‌تر باشد.

در مقابل قهوه روبوستا طعمی ترکیبی از شکلات کارامل و تلخی قهوه را دارا است و این قهوه بیشتر در کشور اندونزی کشت می‌شود.

قهوه عربیکا نسبت به قهوه روبوستا از عطر و طعم بهتر و بیشتری برخوردار است اما میزان کافئین این نوع قهوه پایین‌تر است و در واقع این قهوه یک و هفت دهم درصد کافئین دارد اما قهوه روبوستا کافئین بیشتری دارد و در واقع حدود دوبرابر عربیکا کافئین بیشتری دارد ولی از طعم و عطر کمتری برخوردار است همچنین این قهوه از تلخی و غلظت بیشتری نسبت به عربیکا برخوردار است.

قهوه عربیکا در مناطق کوهستانی کشور اتیوپی کشت می‌شود و به دلیل طعم و عطر خاص آن طرفداران بسیار زیادی دارد.

۲. کدام قهوه مورد پسند شما است؟

اگر شما بیش از اینکه به انرژی زا بودن قهوه توجه کنید طعم و عطر آن برایتان مهم باشد و در واقع به دلیل علاقه به طعم و مزه قهوه دائماً از آن استفاده کنید قهوه عربیکا برایتان مناسب‌تر است اما اگر طعم و عطر قهوه اهمیتی برایتان ندارد و برای اینکه کمبود انرژی خود را جبران کنید از آن استفاده می‌کنید می‌توانید قهوه روبوستا را برای خودتان انتخاب کنید. در واقع قانونی وجود ندارد که بگوید کدام یک از این دو قهوه بهتر از دیگری هستند به هر دو نوع طرفداران خاص خود را دارند و انتخاب قهوه بیشتر یک مسئله سلیقه‌ای است.

۳. روست قهوه

۳ نکته مهم برای انتخاب مرغوب ترین دانه قهوه

یکی از اصلی ترین مراحل فراوری قهوه روست یا برشته کردن آن است. دانه‌های قهوه زمانی که از بوته قهوه جدا می‌شوند شکلی شبیه به زغال اخته دارند و در واقع دانه قهوه‌ای که ما می‌بینیم و میخریم حکم هسته زغال اخته را دارد. زمانی که این دانه‌ها را از درخت می چینند، پوسته رویی آن باید از دانه قهوه جدا شود و این کار را با دو روش انجام می‌دهند. روش اول این است که به صورت طبیعی دانه‌ها را به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز در مقابل آفتاب قرار می‌دهند تا خود به خود پوسته روی آن فاسد شده و از بین برود. این کار باعث تغییر طعم قهوه می‌شود و طعم ترد تری به قهوه می‌ دهد که بسیاری از افراد به این نوع قهوه که قهوه نچرال نام دارد علاقه مند هستند. روش دیگر این است که قهوه‌ها را درون یک ظرف پر از آب می ریزند و موادی به آن اضافه می‌ کنند تا پوسته روی آن راحت تر ور بیاید و از بین برود. پس از این کار دانه‌ها باید برشته شوند تا به شکلی که می‌شناسید در بیایند. اگر دانه‌ها بیش از اندازه درون دستگاه برشته شوند قهوه دارک تر و ترد تر و همچنین تلخ‌تری به دست خواهد آمد اما اگر دانه‌ها را زمانی که رنگ روشنی دارند و هنور خیلی برشته نشده اند برداریم طعم کاراملی فندقی بیشتری خواهند داشت.

لازم به ذکر است دانه‌های قهوه هرچه از زمان روست شدنشان بیشتر بگذرد طعم و عطر کمتری خواهند داشت و در واقع کیفیت پایین‌تری هم خواهند داشت و بهترین زمان مصرف قهوه تا چند هفته پس از روست شدن آن است.

جدا از تمام نکاتی که ذکر شد مهمترین نکته که در هنگام خرید قهوه باید به آن توجه کنید این است که عطر قهوه‌ای که می خرید بسیار زیاد باشد. همین نشان دهنده تازگی قهوه خواهد بود. و در انتها نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتماً دانه‌های قهوه را تهیه کنید و از خریدن پودر قهوه خودداری کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

برچسب ها :

ناموجود