آشنایی با کاربرد تیرآهن دوبل در ساختمان سازی   در این مقاله راجع به کاربرد تیرآهن دوبل در ساختمان سازی صحبت خواهیم کرد. تیرآهن دوبل، دسته‌ای از تیرآهن‌های ساختمانی است که از دو تیرآهن معمولی یا دو تیرآهن بال پهن متصل به هم، درست شده است. اما در خصوص کاربرد تیرآهن دوبل لازم به ذکر است که اصلی‌ترین کاربرد این

کد خبر : 65226
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 10 نوامبر 2022 - 5:32

آشنایی با کاربرد تیرآهن دوبل در ساختمان سازی

 

در این مقاله راجع به کاربرد تیرآهن دوبل در ساختمان سازی صحبت خواهیم کرد. تیرآهن دوبل، دسته‌ای از تیرآهن‌های ساختمانی است که از دو تیرآهن معمولی یا دو تیرآهن بال پهن متصل به هم، درست شده است. اما در خصوص کاربرد تیرآهن دوبل لازم به ذکر است که اصلی‌ترین کاربرد این تیرآهن‌ها در ساخت ستون سازه است. گاهی در سازه‌های عظیم، تنش وارده بر ستون ساختمان به حدی زیاد است که یک تیرآهن به تنهایی نمی‌تواند آن تنش را تحمل کند. در نتیجه در این موارد، از تیرآهن دوبل در ستون‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

علاوه بر کاربرد تیرآهن دوبل در ستون ساختمان که اصلی‌ترین کاربرد این دسته از تیرآهن‌های فولادی است؛ تیرآهن دوبل در موارد دیگری نیز کاربرد دارد. تیرآهن دوبل در مواقعی که مقاومت به کمانش بالایی نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از این تیرآهن‌ها در برخی موارد برای سرعت دادن به کار ساخت و ساز نیز رایج است. در ادامه اطلاعات کاملتری در خصوص کاربرد تیرآهن دوبل و مهمترین ویژگی‌های این دسته از تیرآهن‌های ساختمانی ارائه خواهیم کرد.

 

مهمترین ویژگی‌های تیرآهن دوبل کدامند؟

یکی از مهمترین مزایای تیرآهن دوبل، استحکام بالاتر این دسته از مقاطع فولادی است. تیرآهن دوبل نسبت به دیگر انواع تیرآهن‌های ساختمانی از سطح مقطع پهن‌تری برخوردار است و در نتیجه همین موضوع سبب می‌شود که این تیرآهن‌ها در برابر فشار‌های وارده از طرف المان‌های مختلف سازه از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار باشند.

همچنین این تیرآهن‌ها نسبت به تیرآهن‌های هاش و تیرآهن نرمال از مقاومت به کمانش بیشتری برخوردار است. لازم به ذکر است که سایز بندی متنوع و نصب ساده و آسان نیز یکی دیگر از مزایای این دسته از تیرآهن‌های ساختمانی به شمار می‌آید.

در کنار مزایای متنوعی که برای تیرآهن دوبل ذکر شد، این تیرآهن‌ها معایبی نیز دارند. یکی از مهمترین مشکلات تیرآهن دوبل، وزن زیاد آن است. هر چند این تیرآهن‌ها استحکام سازه را افزایش می‌دهند اما وزن بالای آن‌ها باعث افزایش بار وارده بر سازه می‌شود. علاوه بر این، در تیرآهن‌های دوبل، دو تیرآهن با جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند. در صورتی که فرایند اتصال دو تیرآهن با دقت کافی صورت نپذیرید، نقطه‌ی ضعف تیرآهن به حساب می‌آید و می‌تواند مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد.

 

اطلاعاتی درباره شیوه تولید تیرآهن‌های دوبل

در قسمت‌های قبلی هم اشاره شد که تیرآهن دوبل از اتصال دو تیرآهن به یکدیگر به دست می‌آید. به صورت کلی، سه روش برای اتصال دو تیرآهن به یکدیگر وجود دارد. در روش اول، ابتدا دو تیرآهن را در کنار هم قرار می‌دهند، طوری که فاصله میان دو تیرآهن در حدود ۱ میلی متر باشد. پس از آن بال‌های دو تیرآهن را به یکدیگر جوش می‌دهند. بعد از آن طرف دیگر بال‌های تیرآهن را نیز به هم جوش می‌دهند تا اعوجاج و پیچش در تیرآهن‌ها رخ ندهد. ذکر این نکته مهم است که در این روش، هر چه تعداد جوش‌های میان دو تیرآهن بیشتر باشد، تیرآهن از استحکام بالاتری برخوردار است.

دومین روش اتصال تیرآهن‌های دوبل، استفاده از یک ورق سراسری برای وصل کردن دو ورق به یکدیگر است. در این روش هم از جوشکاری برای اتصال ورق و تیرآهن به هم استفاده می‌شود. مزیت قابل توجه این روش اتصال محکم‌تر تیرآهن‌ها به یکدیگر است.

سومین روش اتصال تیرآهن دوبل، اتصال با بست‌های مورب و موازی است. در این روش، قسمت‌های مختلف دو تیرآهن با استفاده از چندین ورق و تسمه به یکدیگر متصل می‌شوند. تیرآهن‌های دوبل تولید شده در این روش از استحکام بالایی برخوردارند اما از مقاومت فشاری و خمشی متوسطی برخوردارند. از طرفی هزینه‌ی تولید تیرآهن دوبل به این روش نیز بیشتر از دو روش قبلی است.

 

پارامترهای تعیین کننده در قیمت تیرآهن دوبل

نوسانات موجود در بازار کشور سبب شده تا قیمت محصولات مختلف از جمله تیرآهن دوبل در بازار داخلی ثبات خاصی نداشته باشد همچون دیگر موارد مورد نیاز در ساختمان همچون ابزارآلات مدام با تغییر قیمت رو به رو باشد. از طرفی پارامترهای مختلفی بر روی قیمت تیرآهن دوبل نقش دارند. اولین و مهمترین پارامتر در تعیین قیمت این دسته از تیرآهن‌های ساختمانی، وزن تیرآهن است. وزن تیرآهن‌های دوبل به نوع تیرآهن و سایز آن وابسته است. همانطور که قبلا هم ذکر شد، تیرآهن‌های دوبل از ۲ تیرآهن معمولی یا ۲ تیرآهن بال پهن تولید می‌شوند. تیرآهن بال پهن وزن بالاتری دارد و در نتیجه قیمت آن نیز بالاتر است. از طرفی هرچه سایز تیرآهن بیشتر باشد، وزن بیشتری هم دارد. یکی دیگر از پارامترهای مهم در تعیین قیمت تیرآهن دوبل، کیفیت سطحی تیرآهن است.

لازم به ذکر است که قیمت محصولات فولادی در داخل کشور به قیمت جهانی فولاد و آلیاژهای آهنی وابسته است. در نتیجه نوسانات قیمت جهانی آلیاژهای آهنی بر روی قیمت تیرآهن دوبل در داخل کشور تاثیر گذار است. از طرفی، از آنجایی که قیمت آلیاژهای آهنی با دلار تعیین می‌شود، نوسانات قیمت دلار نیز بر روی قیمت روز تیرآهن تاثیر به سزایی دارد. در کنار این موارد، برند تولید کننده تیرآهن، شیوه عرضه تیرآهن، هزینه حمل و نقل و مواردی از این دست نیز در تعیین قیمت روز تیرآهن ساختمانی دوبل تاثیر گذارند.

مرکز عرضه تیرآهن دوبل با قیمتی مناسب

مراکز فروش اینترنتی و فیزیکی زیادی در سراسر کشور در زمینه عرضه محصولات فولادی از جمله تیرآهن ساختمانی دوبل فعالیت می‌کنند. آهن رویال یکی از معتبرترین مراکز فعال در زمینه عرضه محصولات فولادی در کشور است. این مرکز در تلاش است تا با عرضه مستقیم مقاطع فولادی از تولید کننده به مصرف کننده، واسطه‌ها را در طی این فرایند حذف کرده و موجب کاهش قیمت خرید مقاطع فولادی برای خریداران شود.

لذا از طریق این فروشگاه می‌توانید برای خرید تیرآهن دوبل و دیگر محصولات فولادی اقدام نمایید. لازم به ذکر است که شماره تلفن‌های موجود در سایت آهن رویال شما را به متخصصین فروش ما وصل می‌کند تا اطلاعات بیشتری در خصوص مزایا و کاربرد تیرآهن دوبل به دست بیاورید.

 

برچسب ها :

ناموجود