تاریخ معاصر ایران سرشار از سوژهها و شخصیتهای مهم اما ناشناخته است
ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: تاریخ معاصر ما سرشار از سوژهها و شخصیتهای ناب و مهم و اما مغفول مانده است که باید غبار زمان را از روی آنها کنار زده و در پژوهشها، تألیفات و اندیشهها به آنها پرداخت.
ابوالحسن فیاض انوش، امروز پنجشنبه ۴ بهمن در آیین تجلیل از برگزیدگان دوسالانه کتاب اصفهان با بیان اینکه بازخوانی تاریخ و مقاطعی که عمل تاریخی خوبی در آن انجام شده میتواند در ساخت آینده و جامعهای بهتر کمککننده باشد، اظهار کرد: برخی از جوامع عمل تاریخی خوب دارند، ولی تامل تاریخی مناسب ندارند، به این معنا که مردانی در مقطعی از تاریخ وظیفه خود را به تمامی انجام دادهاند، اما نسلهای بعد به شناخت بررسی و یادگیری از این اعمال برای ساخت کشور نپرداختهاند، در واقع تاریخ معاصر ما سرشار از سوژهها و شخصیتهای ناب و مهم اما مغفول مانده است که باید غبار زمان را از روی آنها کنار زده و در پژوهشها، تألیفات و اندیشهها به آنها پرداخت.
وی افزود: یکی از شخصیتهای تاریخ سیاسی ما که سرگذشت جذاب و سرشار از عبرت و آثار الهامبخش او مغفول مانده احسان طبری، تئوریسین و از اعضای مهم حزب توده بود که قبل از انقلاب و بر اثر اتفاقاتی، اندیشه و اعتمادش نسبت به مبانی مارکسیسم و حزبِ توده ترک برداشت و پس از مدتی از مرام حزب اعلام برائت کرد و به اسلام بازگشت. زندگی ۷۳ ساله طبری که ۴۳ سال آن بیرون از کشور گذشت، به سه مقطع تقسیم میشود؛ در مقطع اول طبری ماتریالیست و مارکسیست است، در مقطع دوم معنویتگرا و ایدهآلیست و در مقطع سوم، طبری مسلمان را شاهد هستیم.
عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان به ویژگیهای خاص طبری اشاره و ییان کرد: طبری دانشمند است و در تاریخ معاصر کسی مثل او نسبت به اندیشهها و جریان روشنفکری اطلاعات و سواد ندارد، متواضع، اهل مدارا، بسیار پر کار و اهل مطالعه است، لطیف الطبع و اخلاقی منش است و برخلاف سایر اعضاء حزب زندگی خانوادگی منزهی دارد، طبری بسیار امیدوار است و تا پایان عمر از افقی روشن و تمدنی نو و عالمگیر سخن میگفت، او معتقد بود قرن ۱۵ هجری جای قرن ۲۱ میلادی را خواهد گرفت.
فیاض انوش گفت: طبری سال ۶۰ در یک سلسله مناظرات تلویزیونی شرکت کرد و پس از مناظرات در تأملات خود به تنگناهای اندیشهای حزب اشاره کرد و در این زمان حزب او را در فشار و انزوا قرار داد، او پس از توبه و اعتراف تلویزیونی کتابهایی منتشر کرد که در عین مهم بودن، مهجور هستند که از جمله این کتابها میتوان به کتاب “کژراهه، خاطراتی ار تاریخ حزب توده”، “شناخت و سنجش مارکسیست” و “لابه یا تفکرات تنهایی” اشاره کرد، طبری در شناخت و سنجش مارکسیست برای اولین بار اثبات میکند که به انقلاب اسلامی از منظر تمدنی و چالشهای تمدن نوین نگاه میکند.
وی افزود: احسان طبری اولین کسی بود که سقوط امپراتوری شوروی را پیش از وقوع با افعال ماضی در آثار خود اعلام کرد، او انقلاب اسلامی را آغاز تمدنی نو میبیند که مصدر آینده تاریخ شده و این پیروزی به تدریج ایجاد میشود.
این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: حجم زیاد آثار طبری پس از توبه و بازگشت به اسلام و عمق و ارزش این آثار، این تصور که او تحت فشار و شکنجه ادعای بازگشت کرده را باطل میکند، زیرا در صورتی که این بازگشت تحت فشار میبود این آثار و این همه اندیشه و توجه در باب ماهیت و آینده انقلاب اسلامی پس از آن ایجاد نمیشد، کما اینکه بازگشت چند تن دیگر از بزرگان کمونیست در همان بازه زمانی از این آیده و مسلمان شدن، حکایت از تجدیدنظرطلبی مارکسیسم در آن زمان دارد.
انتهای پیام