تلاش سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از فروش سلاح به عربستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، بحث فروش تسلیحات نظامی جدید به عربستان سعودی به مبلغ ۶۵۰ میلیون دلار با مخالفت برخی سناتورهای آمریکایی مواجه شده است و آنها می کوشند مانع از اجرایی شدن آن شوند. 

بر این اساس، رند پُل و مایک لی از سناتورهای جمهوری خواه و برنی سندرز به همراه برخی سناتور‌های دموکرات با فروش نخستین بسته تسلیحاتی از زمان پیروزی بایدن به رژیم سعودی مخالفند.

رند پُل در بیانیه‌ای در این باره گفت: این قرارداد فروش می‌تواند رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه را تشدید کند و امنیت فناوری‌های نظامی ما را به خطر بیاندازد.

سندرز نیز در این بیانیه مشترک اعلام کرد: در حالی که ائتلاف سعودی به جنگ ویرانگر خود با یمن ادامه می‌دهد ما نباید با فروش تسلیحات نظامی بیشتر به آن‌ها پاداش دهیم.

قرارداد فروش تسلیحات نظامی در زمان بایدن به سعودی‌ها شامل ۲۸۰ موشک هوا به هوای پیشرفته، ۵۹۶ پرتاب کننده موشک، برخی تجهیزات و کانتینر‌های پشتیبانی و قطعات فنی برخی تسلیحات پیشرفته نظامی است.

منتقدان این قرارداد تسلیحاتی با عربستان می‌گویند بایدن علی رغم انتقادهایش از رویکرد ترامپ در قبال سعودی ها، به وعده خود برای دست کشیدن از حمایت عربستان عمل نکرده است.

این در حالیست که این روز‌ها ائتلاف سعودی به دلیل حملات بی امان خود به مردم بی دفاع یمن مورد انتقاد جوامع بین المللی قرار گرفته است.
سعودی‌ها با حمایت آمریکا و متحدان منطقه‌ای خود جنگ یمن را در مارس ۲۰۱۵ با هدف بازگرداندن دولت منصور هادی، رییس جمهور سابق یمن به قدرت و سرکوب جنبش انصارالله آغاز کرده اند.

در این جنگ نابرابر تا به حال صد‌ها هزار یمنی کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده اند. این جنگ همچنین موجب آسیب‌های شدید به زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، قحطی و بیماری‌های عفونی در این کشور شده است.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا