دانشگاه فرهنگ و هنر آمل میزبان نشست «صلح اندیشی در تبرستان» شد

ایسنا/مازندران نشست صلح اندیشی در تبرستان به میزبانی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر شهرستان آمل با حضور اساتید دانشگاه‌ها، محققان، پژوهشگران و نویسندگان فرهنگ و ادبیات مازندران برگزار شد.

«قوام الدین بینایی» نویسنده و پژوهشگر مازندرانی سه‌شنبه ۲۵ دی ماه در نشست صلح اندیشی در تبرستان که در آمل برگزار شد با بیان اینکه خشونت، درگیری، طلاق، جرم و جنایت در جامعه‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنیم، افزایش یافته است، اظهار کرد: این موضوع نیازمند این است که بستر جامعه را به سوی صلح سوق دهیم.

وی با اشاره به تاریخ قبل از اسلام افزود: جامعه ما خشن نبوده و در تاریخ ما برده‌داری و زنده به گور کردن دختران جایگاهی نداشته است.

بینایی با عنوان اینکه خشونت اقوام مختلف تاریخ در فرهنگ ایرانی حذف شدند، بیان کرد: سازمان‌هایی در بطن جامعه وجود داشت که صلح، مروت و خویشتن داری را ترویج می‌دادند.

این پژوهشگر و مدرس تاریخ در مازندران افزود: امامزاده‌ها در دوران صفویه در وحدت سیاسی و مذهبی ما و برآورده کردن نیازهای طبقات فرودست جامعه نقش مهمی ایفا می‌کردند.

آثار گرجی‌ها در فرهنگ مازندران

وی با اظهار اینکه ما در مازندران نژاد پرستی نداشتیم، یادآور شد: در سراسر فرهنگ مازندران آثار گرجی‌ها دیده می‌شود و محمدرضا اسحاقی پرچمدار موسیقی مازندران گرجی تبار است.

قوام الدین بینایی با اعلام اینکه آبادی‌هایی که در مازندران به نام عرب‌خیل است به دلیل حضور عرب‌ها در گذشته در مازندران است، تصریح کرد: در مازندران کولی کشی نداشتیم و در بسیاری از مشاغل با آنها تعامل ایجاد شده است.

او ادامه داد: در جامعه باید موسسه‌های فرهنگی را تقویت کنیم، زیرا انسان هنرمند خشن نیست.

این پژوهشگر و مدرس تاریخ در مازندران با تاکید بر اینکه باید از فرهنگ محلات در افزایش صلح استفاده شود، بیان کرد: پس از انقلاب نهادها و شوراهای حل اختلاف تاسیس شد و تنها با ۲ الی ۳ جلسه می‌توان مشکلات را حل کرد.

بینایی به افرادی که امروز در جامعه سرمایه‌های ملی هستند اشاره کرد و گفت: استفاده از این پتانسیل در گسترش صلح و حل مشکلات موثر است.

نقش دانشگاه‌ها در صلح اندیشی تبرستان

«خسرو قبادی» عضو هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران با بیان اینکه استان گلستان ۳۰ مرکز علمی دانشگاهی و ۳۱ ژورنال تخصصی دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول جزء ۳ دانشگاه‌های برتر این استان هستند.

وی با بیان اینکه برخی از موسسات خصوصی در گرگان در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کنند و این استان یک مرکز تحقیقاتی مدیریت و تحقیقات اجتماعی دارد، افزود: ۲ فصلنامه در نشریات استان گلستان به موضوع صلح پرداخته است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران با عنوان اینکه ۴۶ مرکز علمی و دانشگاهی با ۹۰ هزار دانشجو و ۳۵۰۰ عضو هیات علمی در استان گیلان وجود دارد، ذکر کرد: دانشگاه گیلان، دانشگاه آزاد واحد رشت و دانشگاه آزاد واحد لاهیجان جزء ۳ دانشگاه برتر این استان هستند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: بیشتر موضوعات پژوهشی دانشگاه‌های گیلان در حوزه علوم انسانی، فرهنگ و تمدن است.

وی با اعلام اینکه ۷۷ مرکز علمی و دانشگاهی در استان مازندران وجود دارد، اظهار کرد: دانشگاه مازندران، دانشگاه آزاد واحد ساری و دانشگاه آزاد واحد بابل جزء ۳ دانشگاه برتر استان مازندران هستند.

قبادی خاطرنشان کرد: در دانشگاه آزاد واحد بابل یک فصلنامه پژوهشی فقه و حقوق اسلامی چاپ شده که جهانی شدن از موضوعات آن است و دانشگاه آزاد واحد ساری بر هوش مصنوعی و هیجانی کار می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران تاکید کرد: عوامل اجتماعی و مدیریت بحران جزء پژوهش‌های دانشگاه غیرانتفاعی شمال آمل است.

صلح موضوعی سهل و ممتنع

«لطف الله آجدانی» پژوهشگر و مدرس تاریخ در دانشگاه‌های مازندران نیز با اظهار اینکه صلح موضوعی است که به‌رغم سهل بودن، بسیار ممتنع است، گفت: صلح یک مفهومی است که می‌توان یک بار به صورت انتزاعی و یک بار به صورت انضمامی به آن نگاه کرد.

وی افزود: مصادیق صلح در کوچکترین و بزرگترین ذرات منظومه فکری و رفتاری فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و عقیدتی وجود دارد و مجموعه‌ای از موانع و چالش‌های جدی که در ایران وجود دارد، تحقق موضوع صلح را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

این پژوهشگر و مدرس تاریخ در مازندران با اعلام اینکه باید یکی از نمودهای هر موضوعی در بیرون از ساختار انتزاعی به شکل انضمامی در ساختار، بافتار و ریختار اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در عرصه‌های گوناگون در حوزه داخلی، منطقه‌ای، بین المللی و جهانی بازجستجو کرد، یادآور شد: در ایران قرابت نزدیکی به صلح نداریم و در ذهن و زبان ایرانی با منطق دو وجهی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: منطق دو وجهی بر تقابل ازداد استوار است و یکی از الزامات اساسی صلح ایجاد بستر و ظرفیت‌های مناسب برای همزیستی مسالمت آمیز بین عقاید و باورهای مختلف است.

آجدانی ادامه داد: نیازمند ایجاد تعادل، تبادل و توازن در برخورد با زوایا و پنهان‌های تاریخی خود هستیم و اگر به این تعادل نرسیم در فکر و رفتار دچار خطا اندیشی‌های جان فرسا برای تاریخ و فرهنگ ایرانی خواهیم شد.

صلح منفی یعنی نبود خشونت آشکار

«محمد منصورنژاد» مدرس دانشگاه نیز با اذعان اینکه صلح منفی یعنی نبود خشونت آشکار که بارزترین آن جنگ است، تصریح کرد: صلح مثبت نبود خشونت غیرمستقیم و ساختاری است.

رئیس گروه دین پژوهی انجمن علمی مطالعات صلح ایران، گفت: در گروه تبرستان ۲ نوع ادبیات تولید خواهیم کرد که آکادمیک و غیر آکادمیک است.

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا