وزیر خارجه ژاپن: حمایت آمریکا از ما تزلزل‌ناپذیر است

وزیر امور خارجه جدید ژاپن امروز (شنبه) گفت که آنتونی بلینکن در یک تماس تلفنی به وی اطمینان خاطر داده است که تعهد آمریکا در قبال ژاپن، از جمله درباره جزایر جنوبی که چین هم روی آنها ادعا دارد، “تزلزل‌ناپذیر” است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط ژاپن با چین به دلیل

کد خبر : 7441
تاریخ انتشار : شنبه 13 نوامبر 2021 - 9:31
وزیر خارجه ژاپن: حمایت آمریکا از ما تزلزل‌ناپذیر است

وزیر امور خارجه جدید ژاپن امروز (شنبه) گفت که آنتونی بلینکن در یک تماس تلفنی به وی اطمینان خاطر داده است که تعهد آمریکا در قبال ژاپن، از جمله درباره جزایر جنوبی که چین هم روی آنها ادعا دارد، “تزلزل‌ناپذیر” است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط ژاپن با چین به دلیل اختلافات ارضی بر سر گروهی از جزایر تحت مدیریت ژاپن در دریای چین شرقی که در ژاپن، “سنکاکو” و در  چین “دیائویو” نامیده می‌شود و همچنین میراث تجاوز نظامی گذشته ژاپن دچار مشکل شده است.

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه جدید ژاپن به خبرنگاران گفت: بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرده است که تعهد آمریکا به دفاع از ژاپن، از جمله اعمال ماده ۵ پیمان امنیتی ژاپن-آمریکا برای جزایر “سنکاکو” تزلزل‌ناپذیر است.

ماده ۵ این معاهده می‌گوید هر یک از طرفین که تشخیص می‌دهد حمله مسلحانه به مناطق تحت مدیریت ژاپن برای صلح و امنیت آن “خطرناک “است، برای مقابله با این “خطر مشترک” اقدام خواهد کرد.

هایاشی افزود که او و بلینکن نظر مشترکی درخصوص اهمیت تنگه تایوان دارند.

تنش‌های بین تنگه‌ای در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و تایوان برای یک سال یا بیشتر از ماموریت‌های مکرر نیروی هوایی چین در نزدیکی جزیره‌ای که پکن ادعای مالکیت آن را می‌کند، شکایت کرده است.

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد که هایاشی، وزیر امور خارجه جدید ژاپن و بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به شدت با تلاش‌های یک‌جانبه چین برای تغییر وضعیت موجود در دریاهای چین شرقی و جنوبی مخالفت کردند و درخصوص واکنش و پاسخ به چین اتفاق نظر دارند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود