بحران مهاجران در مرز، تهدید نظامی ایجاد نکرده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آندری دودا، رئیس جمهور لهستان پس از دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در بروکسل گفت: به دلیل بحران مهاجران در مرز با بلاروس حمله نظامی کشورش را تهدید نمی‌کند.

رئیس جمهور لهستان گفت: البته ما با دبیرکل ناتو و متحدان، امکان استفاده از ماده ۴ را در نظر می‌گیریم (ماده ۴ پیمان ناتو امکان تشکیل شورای ناتو را در صورتی که یکی از کشور‌های ناتو تشخیص دهد که تهدیدی برای آن وجود دارد، در نظر می‌گیرد) اما می‌خواهیم فقط زمانی از آن استفاده کنیم که شرایط ایجاب کند. اکنون وضعیت استفاده از ماده ۴ را نداریم و هیچ تهدید و حمله نظامی به هیچ کشور همسایه وجود ندارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم گفت: لهستان بدون مشارکت مستقیم ناتو با بحران مهاجرت در مرز‌های خود کنار آمده است. ورشو به طور مؤثر از خود در برابر اقدامات بدبینانه و غیرانسانی رژیم بلاروس بدون دخالت مستقیم ناتو دفاع می‌کند. متحدان ناتو با لهستان همبستگی دارند و در صورت بروز چنین درخواستی آماده بررسی درخواست‌های حمایت هستند.

در همین حال، هزاران مهاجر از خاورمیانه همچنان در مرز بلاروس و لهستان باقی مانده‌اند و از آنجایی که ورشو به آن‌ها اجازه ورود به اتحادیه اروپا را نمی‌دهد، نمی‌توانند وارد اتحادیه اروپا شوند. لهستان بلاروس را عامل بحران مهاجران می‌داند، اما مینسک این ادعا را رد کرده و می‌گوید به دلیل تحریم‌های غرب نمی‌تواند جریان مهاجران را مدیریت کند و  پناهندگان به دلیل عملیات نظامی که آمریکا و اتحادیه اروپا در دهه‌های گذشته انجام داده‌اند، مجبور به ترک کشور‌های خود شده‌اند.

انتهای پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا