رئیسی: دشمن دنبال این است که با عددسازی، مردم را ناامید کنند / باید با واردکنندگان کالاهای دارای مشابه داخلی برخورد شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس جمهور با بیان اینکه فعالان اقتصادی باید هم امید داشته باشند و هم امیدآفرینی کنند، اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی باعث تقویت و ارتقای امید و اعتماد عمومی می‌شود و تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه دانش و تجربه جزو اولویت‌های جدی دولت مردمی است. سید ابراهیم رئیسی در

کد خبر : 90490
تاریخ انتشار : جمعه 13 ژانویه 2023 - 2:21
رئیسی: دشمن دنبال این است که با عددسازی، مردم را ناامید کنند / باید با واردکنندگان کالاهای دارای مشابه داخلی برخورد شود


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور با بیان اینکه فعالان اقتصادی باید هم امید داشته باشند و هم امیدآفرینی کنند، اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی باعث تقویت و ارتقای امید و اعتماد عمومی می‌شود و تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه دانش و تجربه جزو اولویت‌های جدی دولت مردمی است.

سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های اولین روز سفر دولت مردمی به استان یزد، شامگاه پنجشنبه در دیدار طلایه‌داران پیشرفت و فعالان اقتصادی استان یزد، ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، حضور در این جمع را برای خود و همکارانش توفیقی بزرگ توصیف و تصریح کرد: امیدوارم تلاش شما برای پیشرفت و رشد اقتصادی، منشا آثار و برکات فراوان برای استان و کشور باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ضرورت امروز عرصه اقتصاد، اجرای نسخه اقتصاد مقاومتی است که تکانه‌های داخلی و خارجی نتواند آن را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: در این زمینه باید از همه تجریبات استفاده کرد و حتی تجربیات بیرونی را بومی کرده و مورد استفاده قرار داد.

رئیسی یکی از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی را دانش‌پایه شدن اقتصاد برشمرد و اظهار داشت: اگر دانایی ضمیمه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور شود، می‌تواند ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی را به شدت افزایش دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر چه بهره‌گیری از دانش‌های نوین در فعالیت‌های اقتصادی بسیار مهم و راهگشاست، اما افرادی نیز در عرصه فعالیت‌های اقتصادی داریم که با وجود نداشتن مدارک دانشگاهی، تجارب و سوابقی دارند که آنها را به بلد راه و کار اقتصادی تبدیل کرده و تجارب آنها بسیار ذی‌قیمت و ارزشمند است.

تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه دانش و تجربه جزو اولویت‌های جدی دولت مردمی است
رئیسی تحقق اقتصاد مقاومتی را باعث تقویت و ارتقای امید و اعتماد عمومی عنوان کرد و گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه دانش و تجربه جزو اولویت‌های جدی دولت مردمی است و همه بخش‌های دولت باید تمام توانشان را برای حمایت از سرمایه گذاران، بدون بروکراسی‌های اداری خسته کننده و پیچیده، بکار گیرند.

رئیسی با گلایه از این موضوع که پیچیدگی‌های اداری موجود در کشور، سرمایه گذاران را دچار خستگی می‌کند، تصریح کرد: سرمایه گذاران باید به سهولت مجوزهایشان را دریافت کنند، تا فعالان اقتصادی انگیزه لازم را برای کار داشته باشند؛ در این حوزه‌ها نیازمند تحول هستیم.

رئیس جمهور افزود: بارها در نشست‌های شورای اداری در استان‌ها گفته‌ام که به مدیرانی که روحیه تحولی ندارند اجازه کار ندهید و آنها را از میانه راه کنار بزنید تا راه برای فعالیت مدیران تحول‌خواه و رونق تولید در کشور باز شود.

استقلال اقتصادی به رونق تولید و ایجاد اشتغال گره خورده است
رئیسی با بیان اینکه راهکار برون رفت کشور از مشکلات موجود، رونق تولید و رشد اقتصادی است، تأکید کرد: استقلال اقتصادی ما به رونق تولید، اشتغال و رفع بیکاری گره خورده است و قطعاً رونق تولید باعث کاهش مشکلات اجتماعی می‌شود.

رئیس جمهور اصلاح نظام پولی، مالی و گمرک را از مقدمات تحقق رونق اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: وزرای صمت، اقتصاد و دارایی، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان توسعه تجارت نشست‌هایی با فعالان اقتصادی برگزار کنند تا مشکلات سرمایه گذاران بررسی و برای رفع آنها چاره اندیشی شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مردم استان یزد، اهل اقدام و عمل هستند، تصریح کرد: در استان و حتی جای جای کشور به همت یزدی‌ها صنایع پیشرفته ایجاد شده است و هر کجا که فعالان اقتصادی یزدی با نگاه نوآورانه به میدان آمده‌اند، با خلاقیت، کارهای جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند.

فعالان اقتصادی هم امید داشته باشند و هم امیدآفرینی کنند
رئیس جمهور با بیان اینکه فعالیت و تلاش سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی می‌تواند امیدآفرین باشد، گفت: ما در کشور بیشتر از هر چیزی به امید نیاز داریم چرا که اقدام و عمل، امید و اعتماد عمومی را ارتقا می‌دهد.

رئیسی با تأکید بر اینکه مدیران و فعالان اقتصادی شجاع، باید هم امید داشته باشند و هم امیدآفرینی کنند و موانع موجود در کشور را از پیش پا بردارند، تصریح کرد: به مدیران ادارات و دستگاه‌های اجرایی تأکید می‌کنم که کمر همت ببندند و به میدان بیایند و اگر چنین روحیه و همتی ندارند، راه را برای دیگران باز کنند.

رئیس جمهور افزود: ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد و حتی در شرایط سنگین تحریمی موجود توانسته‌ایم بیشتر از دوران قبل از تحریم، نفت صادر کنیم.

تولیدات صنعتی یزد نه تنها در منطقه که در دنیا نام‌آور است
رئیسی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های توسعه صادرات کالاهای ایرانی تأکید کرد: صادرات ما به تاجیکستان بیش از ۵ برابر افزایش پیدا کرده و سهم صادرات ما به کشورهای عضو شانگهای و اوراسیا و حتی جای جای دنیا که مشتری کالاهای ایرانی هستند، افزایش پیدا کرده است.

رئیس جمهور افزود: در سفرهای مختلف به کشور عراق و عتبات عالیات مشاهده می‌کردم که بهترین کالاهای صادر شده به این کشور، در استان یزد تولید شده است.

رئیسی با تأکید بر اینکه مشکلات موجود در مسیر احیای سهم صادرات ایران به کشورهای منطقه باید برطرف شود، تصریح کرد: تولیدات استان یزد از جمله کاشی و سرامیک و نساجی، نه تنها در منطقه، بلکه در دنیا نام‌آور است.

درصد بالایی از مشکلات صادرات از درون کشور نشات می‌گیرد
رئیس جمهور در پاسخ به دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، با بیان اینکه درصد بالایی از مشکلات عرصه صادرات از درون کشور نشات می‌گیرد، گفت: باید این مشکلات را احصا و رفع کرد. البته بسیاری از این مشکلات در استان قابل حل و فصل هستند و در عین حال بنده این مسائل را حتماً در دولت نیز پیگیری می‌کنم.

رئیسی تأکید کرد: راهکارهای حل مسائل در کشور وجود دارد؛ باید ابتدا مشکلات را درست بشناسیم و سپس با پیدا کردن راهکارها، آنها را برطرف کنیم.

رئیس جمهور افزود: به عنوان مثال اگر لازم است فعالیت بنادر ۲۴ ساعته شود تا تاجران برای صادرات و کشتی‌ها برای تخلیه بار دچار مشکل نشوند، حتماً باید این کار صورت بگیرد تا شاهد بروز خسارت به صادرکنندگان و واردکنندگان نباشیم.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، ساماندهی اتباع خارجی حاضر در استان یزد را ضروری دانست و گفت: با نظارت دولت باید زمینه‌های اشتغال و تحصیل اتباع خارجی حاضر در استان یزد فراهم شود.

سامانه‌ها برای تسهیل امور ایجاد شده‌اند نه ایجاد بروکراسی اداری
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اولویت جذب نیروی کار در ادارات و بخش‌های صنعتی استان‌ها، با نیروهای بومی است، تصریح کرد: نباید نیروهای بومی در استان‌ها بیکار باشند و به جای آنها از نیروی کار غیربومی در بخش‌های اداری و صنعتی استفاده شود.

رئیسی با اشاره به دغدغه دیگر سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی استان یزد از وجود سامانه‌های متعدد، خاطرنشان کرد: سامانه‌ها برای تسهیل راه‌اندازی شده‌اند، نه ایجاد بروکراسی اداری؛ اگر این سامانه‌ها موجب پیچیدگی امور اداری سرمایه گذاران شود، قطعاً مورد پسند ما نخواهد بود و دولت تلاش می‌کند تا مسائل و مشکلات این سامانه‌ها را حل و فصل کند.

رونق اقتصاد گردشگری در بروکراسی‌های اداری دچار پیچیدگی نشود
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و توجه به اقتصاد این حوزه تأکید کرد: استان یزد در کنار سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار درخشان، تجربیات خوبی نیز در زمینه گردشگری دارد. این صنعت باید در استان توسعه پیدا کند و یزد می‌تواند در این زمینه الگوی کشور باشد.

رئیسی با بیان اینکه مساله رونق اقتصاد گردشگری نباید در بروکراسی‌های اداری دچار پیچیدگی شود و فعالیت سرمایه‌گذاران هم نباید دچار خلل شود، بیان کرد: در سند تحول دولت سیزدهم هم بر این موضوع تاکید شده است که صنعت گردشگری باید رونق پیدا کند تا با رونق اشتغال در بخش گردشگری، درآمدزایی کنیم.

یزد کانون سلامت گردشگری و از قطب‌های گردشگری سلامت است
رئیس جمهور، یزد را کانون سلامت گردشگری و یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در کشور عنوان کرد و افزود: بسیاری از شهرهای کشور از جمله شیراز و مشهد به کانون‌های گردشگری سلامت تبدیل شده‌اند و مشکلات احتمالی این حوزه باید با تلاش مسئولان و دولت برطرف شود.

رئیسی تصریح کرد: ویروس کرونا به اقتصاد گردشگری کشور ضربه زد و حالا با رونق گردشگری باید اقتصاد این حوزه رونق بگیرد؛ در دولت نیز تسهیلاتی برای رونق این صنعت در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر فرصتی پیش بیاید حتماً از شرکت‌های دانش بنیان استان یزد دیدار می‌کنم، گفت: یکی از پارک‌های علم و فناوری کشور که می‌توان با افتخار از آن یاد کرد، مربوط به استان یزد است.

نیروهای دانش‌بنیان سرمایه‌های کشور هستند و باید حفظ شوند
رئیسی خاطرنشان کرد: با تلاش معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای حفظ نیروهای دانش بنیان که سرمایه کشور هستند، تلاش می‌کنیم و باید کاری کنیم که فضای کسب و کار برای دانش‌بنیان‌ها فراهم شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه با همت و تلاش شما مدیران ۷۶ واحد صنعتی راکد در استان یزد به چرخه تولید بازگشتند، تصریح کرد: با پولی که برای رفع موانع و مشکلات تولید هزینه می‌شود، می‌توانیم ماشین‌آلات صنعت نساجی را که بیش از ۴۰ سال عمر دارند نوسازی کنیم و با هزینه بسیار پایین، اشتغالزایی بسیار زیادی را در این صنعت فراهم کنیم.

رئیسی افزود: امسال در تعویض ماشین آلات فرسوده صنایع ۵ درصد رشد کردیم و ثمره این تغییرات، رشد ۶,۶ درصدی در کشور بود که انتشار این آمارها، امیدوار کننده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه زمینه‌های خوبی در کشور وجود دارد که در تولید کالاهای اساسی از جمله پنبه به استقلال برسیم، خاطرنشان کرد: امروز در بازدید از یک شرکت فعال در حوزه نساجی در استان متوجه شدم که لباس‌ها و دیگر محصولات تولیدی این شرکت و برخی دیگر از شرکت‌های نساجی کشور به دلیل کیفیت بالا و رقابت‌پذیری با محصولات و تولیدات خارجی متاسفانه با تغییر برند به نام محصول خارجی در کشور به فروش می‌رسد.

افزایش بهره‌وری، نیازمند حسابرسی دقیق و نظارت جدی است
رئیسی با بیان اینکه رشد اقتصادی ۸ درصدی با تحقق تولید و توسعه در بخش‌های نفت، کشاورزی، نساجی و غیره محقق می‌شود، گفت: رشد اقتصادی بخش کشاورزی کشور منفی بود و امروز به رشد اقتصادی مثبت رسیده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه با رفع موانع تولید، قطعاً تولیدکننده احساس می‌کند که کارهای جدی در کشور انجام می‌شود، تأکید کرد: بنده موافق وارد کردن مشابه کالاهای تولید شده در داخل که قابل رقابت با کالاهای خارجی هستند، نیستم و معتقدم باید با واردکنندگان کالاهای مشابه تولید شده در داخل برخورد شود.

رئیسی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی، به افزایش بهره‌وری نیازمندیم، تصریح کرد: افزایش بهره‌وری در بخش خصوصی به خوبی محقق می‌شود و نیازمند افزایش بهره‌وری در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی هستیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری، زمینه‌ساز رشد اقتصاد در کشور هستند، خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری، نیازمند حسابرسی دقیق و نظارت جدی است تا رشد اقتصادی محقق شود.

قرار نیست واحدهای صنعتی دولتی به هر قیمتی به بخش خصوصی واگذار شوند
رئیسی با اشاره به وجود بخش‌های اقتصادی دولتی، خصوصی و تعاونی در کشور، با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم، واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی است، تأکید کرد: افراد واجد صلاحیت بخش خصوصی، باید در جهت توانمندسازی بخش‌های دولتی واگذار شده اقدام کنند و ما هم علاوه بر نظارت بر شرکت‌های واگذار شده، تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه قرار نیست واحدهای صنعتی دولتی به هر قیمتی به بخش خصوصی واگذار شوند، خاطرنشان کرد: قرار ما بر این است که اندیشه ارزشمند و والای یک فعال اقتصادی، با هدف رونق تولید و افزایش رشد اقتصادی به کمک دولت بیاید که متأسفانه در برخی مواقع این اتفاق نیفتاده است.

دولت به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نیست
رئیسی تأکید کرد: دولت به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نیست و بنای ما میدان دادن به آنهاست.

رئیس جمهور با بیان اینکه هدایت، حمایت و نظارت سه وظیفه دولت در حوزه‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید در همه صنایع و بخش‌های اقتصادی کشور حضور پیدا کند و دولتمردان با حمایت‌های مالی، تسهیلاتی، حقوقی و قضایی از بخش خصوصی حمایت می‌کنند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه، همکاری همه نهادها باعث شد تا شاهد راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد باشیم و این حمایت‌ها باید ادامه پیدا کند، تصریح کرد: از زمان حضور در قوه قضائیه از کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل بازدید می‌کردیم و در برخی مواقع مشاهده می‌کردم که اصلاً مانعی وجود نداشت و صرفا با حمایت دولت، مشکلات آن شرکت‌ها برطرف می‌شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما موظفیم در کنار مردم باشیم تا مشکلات کشور حل شود، افزود: مسئولان در نشست‌های ماهیانه یا فصلی، مشکلات سرمایه گذاران و شرکت‌ها را احصا و حل و فصل کنند.

فعالان اقتصادی با حمایت دولت و به پشتوانه مردم ثابت کنند که تحریم‌ها شکست خورده است
رئیسی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه دشمن مدام به دنبال القای یاس و ناامیدی در کشور است، تصریح کرد: رهبر انقلاب شما سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را افسران جنگ اقتصادی نامیدند و شما در عمل ثابت کردید که می‌توانید کشور را به جایگاه‌های رفیع برسانید؛ باید ثابت کنید که تحریم‌ها شکست خورده است.

رئیس جمهور افزود: دشمنان نمی‌خواهند که ما پیشرفت کنیم و به دنبال این هستند که با جنگ روانی و عددسازی، فعالان اقتصادی و مردم را ناامید کنند، اما شما فعالان اقتصادی با حمایت دولت و پشتوانه مردم، قله‌های افتخار را فتح کنید.



منبع

برچسب ها :

ناموجود