قیمت وال مش چقدر است؟ (ویژه پیمانکاران و مجریان پروژه های ساختمانی)

در زلزله کرمانشاه در سال 1396 یک زنگ خطر برای بسیاری از ساختمانهای ساخته شده به صدا در آمد. بعد از وقوع زلزله اسکلت ساختمان بدون آسیب باقی مانده و این دیوارهای غیرسازه‌ایی بودند که سهمی عظیم از خسارت را به ساختمان‌ها وارد کرده بودند. راهکار جلوگیری از این اتفاق تلخ بسیار ساده است. طراحی و اجرای صحیح وال پست در ساختمان.

وال پست مش یا وال مش یکی از انواع نوین وال پست ها می باشد که امروزه استفاده از آن بین پیمانکاران و مجریان ساختمانی مرسوم شده است. به همین علت در این مقاله قصد داریم به معرفی وال پست مش پرداخته، در کنار ویژگی های وال مش به عوامل موثر در قیمت وال مش اشاره کنیم.

در صورتی که شما پیمانکار و مجری ساختمانی هستید و قصد دارید از وال پست مش به عنوان جایگزین وال پست فلزی در پروژه ساختمانی خود استفاده کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

وال پست چیست و چرا باید در ساختمان اجرا گردد؟

وال پست المانی است که تیغه ها و میان قاب ها اعم از سازه ای و غیر سازه ای را به اسکلت ساختمان متصل می کند و بدین ترتیب سازه را در برابر نیروهای جانبی و لرزه ی مقاوم می سازد. در واقع، این المان که به صورت کلافی در طول های مشخص استفاده می شود، نوعی نگهدارنده و وادار دیوار بوده و موجب یکپارچگی آن می شود.

به طور کلی وال پست، به صورت تیرها یا ستون هایی است که در فریم های با دهانه بالا به صورت لوبیایی قرار می گیرد. وظیفه آنها این است که نیروهای وارده را انتقال دهد و در نتیجه از تخریب دیوار در برابر این نیروها جلوگیر کند.

وال مش دیوار یا وال پست مش چیست؟

وال مش یا وال پست مش، در واقع، زیر مجموعه ای از انواع وال پست ها هستند. در حال حاضر، از این محصولات که جدیدترین نوع نگهدارنده دیوار به حساب می آیند، در مهار و کنترل دیوارهای غیر سازه ای استفاده می شوند، اما پیش بینی می شود در آینده کاملا جایگزین وال پست های فلزی و سنتی شوند.

علاوه بر وظیفه اصلی وال مش دیوار که جلوگیری از تخریب دیوار در برابر نیروهای لرزه ای و جانبی است، این محصول می تواند از ترک خوردن دیوار و جمع شدگی ملات بر روی دیوار نیز جلوگیری نماید. همچنین این محصول می تواند به عنوان یک عایق در برابر حرارت و رطوبت عمل نماید. در محیط های قلیایی (مانند ملات های سیمانی) نیز دچار خوردگی و آسیب نشده و در مقایسه با وال پست های مرسوم، طول عمر بسیار بالاتری دارد.

اجزای تشکیل دهنده وال مش دیوار کدام است؟

مش فایبرگلاس

اولین جز برای اجرای وال مش دیوار، نوارها و توری های وال مش هستند. در حال حاضر، وال پست مش یا  وال مش هایی که به عنوان نگهدارنده در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود، از جنس فایبرگلاس هستند. فایبرگلاس عبارت است از کامپوزیتی متشکل است از دو جزء:

  • یک قسمت الیاف های تقویت کننده (عموما از جنس شیشه نوع AR یا E)
  • بخشی دیگر بستر پلیمری (غالبا از جنس رزین های اپوکسی، پلی استر و یا وینیل استر).

این کامپوزیت به صورت توری بافته شده و پرس می شود تا وال مش های مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز شکل گیرد.

 

 

پلاستر سیمانی یا پلاستر گچی

برای اجرای وال مش می بایست از پلاسترهای سیمانی یا گچی مخصوص استفاده نمود. این پلاسترها چسبندگی و مقاومت بالایی داشته و در نتیجه می توانند به خوبی وال مش را بر روی دیوار مورد نظر فیکس کنند. ترکیب این پلاسترها بر اساس نوع کاربردشان متفاوت است، اما به طور کلی، از دو نوع پلاستر سیمانی و پلاستر گچی استفاده می شود:

  • پلاستر سیمانی چیست؟

پلاستر سیمانی مورد استفاده در اجرای وال مش ترکیبی از سیمان پرتلند، ماسه و پلیمرهای مختلف است که به نسبت ها و دانه بندی های از پیش محاسبه شده ای با یکدیگر ترکیب می شوند.  از جمله مشخصات و ویژگی های این پلاستر می توان به مقاومت فشاری عالی، قوام مناسب، کاهش ترک های ناشی از انقباض خشک، پوشش دهی بالا، مقرون به صرفه بودن (چه از جنبه زمان اجرای ملات و چه از جنبه هزینه) و سهولت در اجرای آن اشاره نمود.

  • پلاستر گچی چیست؟

پلاسترهای گچی مورد استفاده برای وال مش دیوار ترکیبات گچی مرغوب و بدون ناخالصی هستند که بعضا در نسبت‌های از پیش محاسبه شده با پلیمرهای مخصوص ترکیب میشوند. این پلیمرها چسبندگی پلاستر را افزایش داده و بسته به نوع آن، سرعت گیرش را افزایش یا کاهش می دهند. همچنین علاوه بر استفاده در اجرای وال مش، از این محصول می توان در کاربردهای تزئینی در نمای داخلی ساختمان، مسطح سازی سطوح و عایق کاری حرارتی نیز استفاده نمود. این پلاسترها به عنوان یک پوشش حفاظتی عمل کرده و از رشد قارچ و باکتری‌ بر روی سطح مورد نظر نیز جلوگیری می نمایند.

نبشی یا ناودانی منقطع

یکی از اجزایی که برای اجرای وال مش دیوار استفاده می شود، نبشی ها یا ناودانی های منقطع هستند. هدف از بکار بردن نبشی یا ناودانی منقطع، مهار و کنترل و همچنین اتصال وال مش به زیر سقف و تیر است. معمولا از جنس فولادهای گالوانیزه و ضد زنگ هستند و بر اساس محاسبات از پیش تعیین شده، در طول های معین برش داده می شوند.

وال پست مش: بهترین جایگزین وال پست فلزی و سنتی

ویژگی ها و مزایای وال پست مش ها و وال مش ها به قدری جذاب هستند که توانسته اند به سرعت جایگزین وال پست های سنتی شوند. مهمترین ویژگی که این محصولات دارند، سهولت نصب آنها و صرفه جویی در زمان انجام پروژه است. همین ویژگی به قدر کافی وسوسه کننده است تا از این محصولات در پروژه هایتان استفاده کنید. علاوه بر این، این محصولات ویژگی‌های منحصر بفرد دیگری دارند که در اینجا به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • ترکیب ویژه این محصولات موجب می شود تا از ترک خوردگی ناشی از نیروهای وارد شده و ترکهای انقباضی جلوگیری شود.
  • همچنین مانع جمع شدگی ملات بر روی دیوار می شود.
  • این محصولات در برابر حرارت و خوردگی مقاومند و می توانند در نقش عایق ظاهر شوند.
  • علاوه بر این در محیط های قلیایی (مانند ملات های سیمانی) از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند.
  • در مقایسه با وال پست های سنتی طول عمر بسیار بالاتری دارند.

اما، مهمترین ویژگی وال مش یا وال پست مش ها در مقایسه با وال پست های سنتی، مقاومت فوق العاده بالاتر آنها در برابر نیروهای جانبی و لرزه ای و مقاومت کششی بسیار بالای آنهاست.

مراحل اجرای وال مش چگونه است؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، اجرای وال مش دیوار بسیار آسان است و حتی اگر نیروی کار نیمه حرفه ای هم باشید، می توانید از پس آن بر بیایید.

  • دیوار چینی ساختمان

قبلا نیز اشاره شد که وال مش بر روی دیوارهای غیرسازه ای اجرا می شود. پس در اولین مرحله لازم است طبق روال معمول دیوارچینی انجام شود. اما توجه داشته باشید، برای جلوگیری از مشارکت دیوار در باربری جانبی، می بایست از مصالح جدا کننده مانند پشم سنگ یا یونولیت و پلی استایرن، استفاده نمایید. در واقع، با این کار دیوار را از قاب، تیرها و ستون ها جدا می نمایید.

  • اجرای لایه اول پلاستر گچی یا سیمانی

در مرحله اول، می بایست لایه اندود زیرین را در فواصل از پیش محاسبه شده، اجرا نمایید. این لایه در واقع، یک لایه پلاستر سیمانی یا گچی مناسب برای وال مش است و وظیفه آن برقراری اتصال مناسب و قوی بین دیوار و نوارهای وال مش است.

  • اجرای مش فایبرگلاس بر روی دیوار

بلافاصله پس از اجرای اندود زیرین، نوارهای وال مش یا مش فایبرگلاس را اجرا نمایید. نوارهای وال مش را در عرض های از پیش محاسبه شده، به صورت عمودی بر روی دیوار نصب کنید. می توانید از میخ برای اتصال موقت نوارها بر روی دیوار استفاده نمایید.

  • اجرای لایه دوم پلاستر گچی یا سیمانی

در مرحله سوم می بایست لایه اندود رویی را اجرا نمایید. این مرحله باید به گونه ای انجام شود که نوارهای وال مش درون اندود دفن شوند.

  • نصب نبشی ها یر روی دیوار

در نهایت، برای اتصال وال مش به تیرها و سقف و مهار جانبی آنها می بایست نبشی ها و ناودانی‌های منقطع را اجرا نمایید. توجه داشته باشید برای اتصال این نبشی‌ها نباید از میخ، پیچ یا جوشکاری و …، به طور کلی هر چیزی که باعث آسیب به تیرها می شود، استفاده نمایید. بهترین ابزار برای اتصال  نبشی های منقطع، چاشنی و یا اپوکسی سازه ای است.

 

 

آیین‌نامه اجرای وال‌پست مش چیست؟

بر اساس فصل چهارم استاندارد 2800، دیوارهای خارجی می بایست علاوه بر مقاومت در برابر شدت نیروهای وارد شده، بتوانند جابجایی نسبی ناشی از نیروی جانبی یا لرزه ای و تغییرات ابعاد ناشی از تغییر دمای محیط را نیز تحمل نمایند. در واقع، باید دیوار از سازه اصلی جدا شود و این کار را می توان با استفاده از المان های مناسب مانند نبشی یا ناودانی منقطع در اجرای وال مش، انجام داد. هدف این است که اجازه دهیم دیوار جابجایی آزادانه داشته باشند. در فصل 1 استاندارد 2800 به این مساله برای دیوارهای داخلی نیز اشاره شده است. بعلاوه، بر اساس پیوست ششم استاندارد 2800، المان های غیرسازه ای نیز باید این شرایط را احراز نمایند.

آنچه از موارد فوق برداشت می شود این است که اجرای وال مش بر اساس استاندارد 2800، مورد تایید است و می تواند موجب مهار و کنترل دیوارهای غیرسازه ای شده و از تخریب آنها در برابر نیروهای جانبی و لرزه‌ای محافظت نماید.

وال مش دیوار بهترین راهکار برای ساختمان های بدون وال پست

وال‌ پست یکی از المان‌ های غیر سازه‌‌ای می‌باشد که اجرای درست آن تأثیر فراوانی در کنترل خرابی دیوارها دارد. در مواقعی مشاهده می شود که در یک پروژه ساختمانی وال پست اجرا نمیشود. همچنین در بسیاری از پروژه های بازسازی ساختمان مشاهده شده است که وال پست در ساختمان وجود ندارد. با توجه به اهمیت وال پست راهکار چیست؟ همانطور که در مراحل اجرای وال پست مش اشاره شد، وال مش پس از دیوارچینی در ساختمان اجرا می گردد. بنابراین در صورتی که به هر دلیل وال پست در ساختمان شما اجرا نشده است، نگران نباشید چراکه به راحتی می توانید با وال مش، دیار را در برابر نیروهای زلزله مهار کنید.

قیمت فروش وال مش دیوار به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی، قیمت فروش وال مش دیوار به عواملی زیر بستگی دارد:

  • گرماژ وال مش

هر چه گرماژ یا وزن وال مش بیشتر باشد یعنی الیاف بیشتری در آن به کار رفته است. بالطبع، هزینه تولید آن نیز بالاتر بوده است و در نتیجه قیمت فروش بالاتری خواهد داشت.

  • ابعاد چشمه

هر چه وال مش ریزتر باشد یا به عبارت دیگر، ابعاد چشمه کوچکتری داشته باشد یعنی فضاهای خالی در واحد سطح آن کمتر و میزان الیاف بیشتری دارد. در این مورد نیز با افزایش میزان الیاف در واحد سطح، هزینه تولید بالاتر بوده و در نتیجه قیمت فروش نیز بیشتر خواهد شد.

  • کیفیت الیاف به کار رفته در وال مش دیوار سومین عاملی است که بر روی قیمت نهایی محصول تاثیر خواهد داشت. این یک قانون کلی در تمام موارد است که محصول با کیفیت بالاتر، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.
  • یکی دیگر از موارد تاثیر گذار بر قیمت وال پست مش نوع پلاستر انتخابی جهت اجرای وال مش می باشد.

و در آخر، این را نباید فراموش کنید که نوسانات بازار بر قیمت این محصول نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وال پست مش را ازکجا خریداری کنیم؟

شرکت مقاوم‌‌سازی تکنوپل با داشتن کارشناسان فنی با تجربه طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات فنی برای مقاوم‌سازی انواع سازه‌های بتن مسلح، بنایی و فولادی شامل انواع ساختمان های مسکونی و تجاری و… ارائه می‌کند.

وال پست مش فابرگلاس یکی از محصولات مقاوم سازی تکنوپل می باشد که در کنار انوع محصولات مقاوم سازی همچون الیاف FRP (شامل الیاف کربن و الیاف شیشه)، انواع رزین اپوکسی، لمینت FRP، انواع ملات ترمیم کننده بتن و…. به فروش می رسد.

جهت اطلاع از هزینه وال پست مش فایبرگلاس، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانید به وب‌سایت شرکت مقاوم‌سازی تکنوپل به آدرس  www.technopol.ir مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا