مخالفان، اوراق بیشتری خریدند!

درحالیکه فعالان بازار سرمایه مخالف انتشار اوراق هستند و آن را عاملی در افت شاخص بورس می‌دانند، گزارش بانک مرکزی از نوزدهمین حراج اوراق حاکی از آن است که خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه با خرید ۶۶۰۰ میلیارد تومان، نسبت به بانک‌ها اوراق بیشتری خریده‌اند.  به گزارش ایسنا، در شرایطی که دولت برای تامین

کد خبر : 8345
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 نوامبر 2021 - 15:48
مخالفان، اوراق بیشتری خریدند!

درحالیکه فعالان بازار سرمایه مخالف انتشار اوراق هستند و آن را عاملی در افت شاخص بورس می‌دانند، گزارش بانک مرکزی از نوزدهمین حراج اوراق حاکی از آن است که خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه با خرید ۶۶۰۰ میلیارد تومان، نسبت به بانک‌ها اوراق بیشتری خریده‌اند. 

به گزارش ایسنا، در شرایطی که دولت برای تامین کسری بودجه راهی جز انتشار اوراق نداشت، اما پس از برگزاری دو حراج و فروش حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت رئیسی، فعالان بازار سرمایه مدعی شده‌اند که انتشار اوراق دولت تاثیر منفی بر بازار سرمایه دارد. 

طبق گفته فعالان این بازار، دولت در مهرماه اوراق منتشر کرده و این موضوع موجب ریزش بورس شده است که در واکنش به این موضوع، وزارت اقتصاد اعلام کرد؛ نه تنها دولت از مهرماه هیچ اوراقی منتشر نکرده بلکه مبلغ آنچنانی هم از فروش اوراق برای تامین کسری بودجه دریافت نکرده و مبلغ حاصل از فروش آن‌ها صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق شده است.

درحالیکه هجمه‌های منفی شکل گرفته باعث شد دولت تمرکز خود برای تامین کسری بودجه را از انتشار اوراق به سمت فروش اموال مازاد منتقل کند و انتشار حداقلی اوراق را در پیش گیرد، برگزاری نوزدهمین حراج اوراق پس از مدتی وقفه حاکی از آن است که در این حراج بیش از ۷۵۰۰ میلیارد تومان اوراق به فروش رفته است.

همچنین، در این حراج معادل سه بانک در بازار بین بانکی به میزانی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق خریده‌اند.

از سوی دیگر، بررسی سهم خرید اوراق از جانب بورسی‌ها حاوی نکته قابل توجهی است که با وجود مخالفت‌های فعالان بازار سرمایه مبنی بر تاثیر منفی انتشار اوراق بر این بازار، اکنون حدود ۶۶۰۰ میلیارد تومان اوراق توسط خریداران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه خریده شده است. 

این موضوع، این سوال را مطرح می‌کند که چرا فعالان بازار سرمایه که مخالف انتشار اوراق بوده‌اند، اکنون بیشترین اوراق را خریداری کرده‌اند؟ 

مخالفان، اوراق بیشتری خریدند!

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود