مردم تونس خواستار آزادی پزشک زن تونسی از زندان عربستان شدند

 برخلاف سکوت محافل رسمی در خصوص ماجرای «مهدیه المرزوقی» پزشک تونسی زندانی در عربستان سعودی، این مسئله واکنش‌های مردمی زیادی به دنبال داشته است.

خبرنگار العالم در تونس گفت: مهدیه الشریفی پزشک تونسی به سبب لایک و حمایت از تجمع پشتیبانی از حزب الله در پایتخت تونس، به اتهام اهانت به نظام حکومتی، به ۱۵ سال زندان در عربستان محکوم شده است. وی دو سال در ارتباط با این پرونده در زندان بوده است.

صلاح الدین المصری، رئیس انجمن تسامح در تونس گفت: ریاست جمهوری تونس را مستقیما تحت فشار قرار دادیم تا مسئله مهدیه المرزوقی را پیگیری و رژیم آل سعود را وادار به آزادی وی از زندان و بازگرداندن این پزشک به کشورش کند. وی به اندازه کافی مجازات‌های ظالمانه را تحمل کرده است و باید هر چه سریع‌تر به کشورش بازگردانده شود.

مسئله مهدیه المرزوقی بازتاب‌های گسترده‌ای در محافل حقوقی تونسی داشته است. بر همین اساس برخی سازمان‌ها با صدور بیانیه هایی، آنچه را ظلم به وی نامیدند، محکوم کردند. انجمن تونسی دفاع از حقوق بشر که دارنده جایزه نوبل صلح است از تماس با سفارت عربستان در تونس و وزارت خارجه تونس خبر داد و افزود هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نکرده است. این انجمن اعلام کرد طی روز‌های آینده تجمع اعتراض آمیزی برای درخواست آزادی مهدیه المرزوقی برگزار می‌کند.

جمال مسلم، رئیس انجمن تونسی دفاع از حقوق بشر گفت: برای اعمال فشار جهت لغو حکم مهدیه المرزوقی و آزادی وی، مقابل وزارت خارجه تجمع می‌کنیم. همچنین با نمایندگان دیپلماتیک عربستان سعودی در تونس تماس گرفتیم و با تسلیم پیامی، از آن‌ها خواستیم برای لغو این حکم اقدامی انجام دهند.

مقامات رسمی تونس هیچ اهمیت قابل ذکری به مسئله مهدیه المرزوقی نمی‌دهند. حزب جریان مردمی ضمن ابراز تعجب از این سکوت، خواستار کمپین بین المللی برای حمایت از این زن تونسی شد.

محمد زهیر حمدی، دبیرکل حزب جریان مردمی گفت: همه اعم از سازمان‌های حقوق بشری بین المللی و تونسی و نیز مقامات رسمی تونس در خصوص این مسئله سکوت خفت‌باری در پیش گرفته اند. به نظر ما باید کمپینی بین المللی و داخلی برای حمایت از این زن مظلوم تونسی و آزاد کردن وی از زندان تشکیل شود.

برای حمایت از مهدیه المرزوقی به اقدامات عملی‌تر نیاز است مسئله مهدیه المرزوقی اولین و آخرین پرونده نقض آزادی بیان نخواهد بود، اما شاید گسترده‌ترین و تاثیرگذارترین پرونده در این خصوص باشد تا همه را به اقدامی برای حمایت از عدالت ترغیب کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا