مشخصات آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت (Antiscalant) از مواد شیمیایی رسوب زدا در صنعت تصفیه آب و تصفیه فاضلاب می باشد که عمده ترین کاربرد آن در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس برای پیشگیری از پوسته پوسته شدن غشای سیستم RO می باشد. آنتی اسکالانت در مرحله ی پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش بسیار مهمی دارد.

کد خبر : 3854
تاریخ انتشار : شنبه 6 نوامبر 2021 - 17:57
مشخصات آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت (Antiscalant) از مواد شیمیایی رسوب زدا در صنعت تصفیه آب و تصفیه فاضلاب می باشد که عمده ترین کاربرد آن در سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس برای پیشگیری از پوسته پوسته شدن غشای سیستم RO می باشد. آنتی اسکالانت در مرحله ی پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش بسیار مهمی دارد. در این دستگاه تکنولوژی اسمز معکوس بی نقص ترین نوع فیلتر کردن و تصفیه آب محسوب می شود.

آنتی اسکالانت مواد ضد رسوبی هستند که برای پاکسازی سیستم های تصفیه آب، جهت جلوگیری از تشکیل رسوب ممبران های صنعتی به سیستم های آب شیرین کن RO تزریق می گردد. بیشتر بخوانید

آب خام حاوی املاح و نمک های معدنی می باشند که این املاح در حین عبور از غشای ممبران، بر روی ممبران رسوب می کنند. این رسوبات به مرور باعث گرفتگی منافذ غشای ممبران می شود که این امر سبب کاهش راندمان آب خروجی از سیستم آب شیرین کن RO می گردد.

انتی اسکالانت، محلولی است که جهت کاهش اثرات رسوبات مانند کربنات کلسیم (CaCO₃)، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄) و سولفات استرونیوم (SrSO₄) که بر روی غشای پلی آمید یا ممبران دستگاه آب شیرین کن تشکیل می گردد، استفاده می شود. احتمال تشکیل رسوبات سیلیکا(Sio2) نسبت به سایر رسوبات کمتر است. جهت خرید آنتی اسکالانت سایت آبین به abin.ir مراجعه فرمایید.

ویژگی ها و خصوصیات آنتی اسکالانت

روش عملکرد این ماده به این شکل است، که وقتی در دستگاه تصفیه آب مواد و املاحی مانند کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرونیوم و … انباشته شده و باعث واکنشهای قلیایی و ته نشین شدن یونهای فلزی محلول در آب می شوند، وارد عمل شده و رسوبات را کاهش می دهد.

انواع آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت براساس نوع آب منطقه به دو دسته تقسیم می شود:

  • آنتی آسکالانت اسیدی
  • آنتی اسکالانت قلیایی

جهت انتخاب آنتی اسکالانت بایستی به آنالیز و آزمایش آب منطقه پرداخت تا متناسب با نوع آب از محلول ضد رسوب استفاده کرد. این ماده برای از بین بردن جامدات موجود در آب مورد استفاده قرار می گیرد. ذرات درشت با تجمعشان باعث انعقاد در آب می شوند اما ذرات ریز در آب به خاطر بار الکتریکی که دارند، انعقاد جداشدن بار را تسهیل می کند و باعث می شود تا ذرات منعقد و حل شوند.

تاریخچه استفاده از آنتی اسکالانت ها

تقریبا از دو قرن پیش آنتی اسکالانت ها در صنایع مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه نیز مواد اولیه که در دسترس ما هستند موادی از مخلوط پلی اکریلاتها و پلی کربوکسیلاتها که دارای وزنی متفاوت هستند، می باشد. البته امروزه با گسترش علم و فن آوری و به کمک نرم افزارهای محاسباتی می توان میزان رسوب را تشخیص داد. این موضوع کمک می کند تا با RO متوجه شویم که چه مقدار آنتی اسکالانت برای جلوگیری از رسوب نیاز است.

کاربرد آنتی اسکالانت در انواع دستگاه ها

  • دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (به عنوان محلول رسوب زدا)
  • دستگاه آب شیرین کن صنعتی و نیمه صنعتی
  • دستگاه آب شیرین کن دریایی

چه مقدار و یا چه دوزی از آنتی اسکالانت باید به دستگاه تصفیه آب اضافه گردد؟

باید به مقدار دقیق آنتی اسکالانت به دستگاه تصفیه آب اضافه کرد. زیرا اضافه کردن مقدار کم و زیاد آنتی اسکالانت به دستگاه آب باعث ایجاد مشکلاتی می شود. اگر مقدار کمی آنتی اسکالانت به دستگاه اضافه کنید، باعث ایجاد رسوب می گردد و اما اگر میزان بیشتری از این مواد به دستگاه اضافه گردد، خود این مواد بر روی غشا رسوب کرده و باعث گرفتگی می گردد.

آنتی اسکالانت فلوکن 260 یکی از مرغوب ترین مواد ضد رسوب ممبران می باشد، که جهت جلوگیری از تشکیل رسوبات و فولینگ ممبران های تصفیه آب صنعتی در دستگاه های تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این آنتی اسکالانت در بسته بندی های مختلف توسط وب سایت تصفیه آب آبین عرضه می شود

برچسب ها :

ناموجود