واکنش اردوغان به سقوط آزاد لیر

رئیس جمهور ترکیه خیال کوتاه آمدن از مواضع خود را ندارد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ترکیه، رجب طیب اردوغان در گردهمایی حزب حاکم این کشور با انتقاد مجدد از نرخ بهره بالا گفت: آن هایی که طرفدار افزایش نرخ بهره هستند حق انتقاد از شرایط فعلی را ندارند. من نه می خواهم و نه

کد خبر : 8449
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 18 نوامبر 2021 - 9:49
واکنش اردوغان به سقوط آزاد لیر

رئیس جمهور ترکیه خیال کوتاه آمدن از مواضع خود را ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ترکیه، رجب طیب اردوغان در گردهمایی حزب حاکم این کشور با انتقاد مجدد از نرخ بهره بالا گفت: آن هایی که طرفدار افزایش نرخ بهره هستند حق انتقاد از شرایط فعلی را ندارند. من نه می خواهم و نه می توانم کنار آنها قرار گیرم. اردوغان با اشاره به اینکه دستور خداوند در مورد نرخ بهره مشخص است گفت: ما به این موضوع ( نرخ بهره) بر طبق دستورات دینی نگاه می کنیم و اقداماتمان را بر این اساس انجام می دهیم.

رییس جمهور ترکیه که به دلیل دخالت هایش در تصمیمات بانک مرکزی و اصرار به کاهش نرخ بهره مورد انتقاد شدید مخالفان قرار گرفته است با پافشاری بر مواضع قبلی خود گفت: تا زمانی که من رییس جمهوری هستم، تا آخرین نفس به مبارزه با تورم و نرخ بهره ادامه می دهم. نرخ بهره علت و تورم معلول این مشکل است.

بانک مرکزی ترکیه ماه قبل و پس از روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، در تصمیمی شوکه کننده برای بازار تصمیم گرفت نرخ بهره را دو درصد کاهش دهد. از آن زمان به بعد بود که دومینوی ریزشی لیر آغاز و تا امرو نیز ادامه یافته است تا جایی که هر دلار ابتدا به طور کامل از سد هشت لیر و سپس ۹ لیر و حالا ۱.۵ لیر گذشته است. تا پایان ماه اکتبر تورم ترکیه ۱۹.۸ درصد اندازه گیری شد که این رقم اگرچه ۰.۳۱ درصد بیشتر از ماه قبل است اما واضحا فاصله قابل توجهی از تورم ۱۱ درصدی اکتبر سال قبل دارد.

با این حال اردوغان در همین سخنان خود گفت که آینده ترکیه روشن خواهد بود و این مشکلات تا سال ۲۰۲۳ پشت سر گذاشته می شود. او در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر بازارها را شوکه کرد و از خرید چهارمین کشتی اکتشافی ترکیه خبر داد. به دلیل مناقشه بر سر حفاری های ترکیه در دریای مدیترانه اتحادیه اروپا، ترکیه را تهدید به تحریم کرده است و این اقدام باعث افزایش مجدد تنش های دو طرف خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود