واکنش حکمتیار به ادعاهای ترکی الفیصل درباره مبارزه مردم افغانستان با شوروی

رهبر حزب اسلامی افغانستان مطالب مندرج در کتاب منسوب به ترکی الفیصل، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی علیه مجاهدین افغانستان را ناروا دانست.

به گزارش ایسنا، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان طی سخنانی در خطبه نماز جمعه کابل در واکنش به ادعاهای ترکی الفیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعات کل عربستان سعودی که جدیدا کتابی با عنوان “پرونده افغانستان”درباره دوره جهاد مردم افغانستان علیه اشغالگران شوروی منتشر کرده، اظهار داشت: کسانی که رسانه‌های عربستان سعودی و گزارش‌های خبرنگاران و مطالب تحلیلگران سیاسی را تعقیب کرده‌اند؛ به خوبی می‌دانند که مواضع این کشور بر چه اصولی استوار و حامی یا مخالف چه طرف‌هایی بوده است.

وی افزود: «اخیرا کتابی منسوب به ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات کل عربستان سعودی درباره دوره جهاد ما علیه اشغالگران شوروی منتشر شده و به تحولات اواخر اشغال کشورمان توسط اتحاد جماهیر شوروی، تشکیل حکومت موقت مجاهدین در راولپندی و تعیین جناب صبغة‌الله مجددی به‌عنوان رئیس‌جمهور افغانستان پرداخته شده است. نویسنده ادعا کرده که بنده با این تصمیم مخالف بوده‌ام و تلاش‌های ترکی الفیصل برای حل این مسئله نیز نتیجه نداشته و این اختلاف به انحلال دولت افغانستان منجر شده است».

حکمتیار در ادامه اضافه کرد: «این درحالی است که حزب اسلامی مخالفتی با این انتصابات نکرد. هرچند تشکیل حکومت و انتصاب مسئولان افغانستان به شیوه نادرست و با دخالت آمریکا صورت گرفت. ایالات متحده از عربستان سعودی و پاکستان خواست کسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور افغانستان تعیین کند که از طیف بنیادگرایان نباشد، کمترین نقشی در جهاد ایفا کرده و دارای پشتوانه و حمایت مردمی اندکی باشد. ریاض و اسلام آباد نیز برای جلب رضایت آمریکا و بریتانیا چنین ماموریتی را انجام دادند. رئیس آی.اس.آی پاکستان پس از تشکیل دولت افغانستان در یک مصاحبه گفت آمریکا و غرب نگران حمایت پاکستان از دولت بنیادگرایان در افغانستان بودند، اما بعدا ثابت شد که این نگرانی بجا نبود و چنین دولتی نیز روی کار نیامد. با این وجود، حزب اسلامی نه تنها مخالفتی با تشکیل دولت مذکور نکرد و از آن خارج نشد، بلکه مسئولیت فعالترین وزارتخانه آن دوره؛ یعنی وزارت امور خارجه نیز برعهده بنده بود. چه بسا کهولت ترکی الفیصل باعث شده است که حافظه‌اش یاری نکند و جریانات آن زمان را فراموش کرده باشد».

رهبر حزب اسلامی افغانستان خاطرنشان کرد:‌ «بنده در آن زمان به عنوان وزیر امور خارجه دولت موقت افغانستان در کنفرانس وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در ریاض شرکت و به زبان عربی سخنرانی کردم. همچنین گفتم که تمام اعضای دولت قبلی افغانستان شامل عفو عمومی شده‌اند. کسانی که رسانه‌های عربستان سعودی و گزارش‌های خبرنگاران ومطالب تحلیلگران سیاسی را مدت تعقیب کرده‌اند؛ به خوبی می‌دانند که مواضع این کشور بر چه اصولی استوار و حامی یا مخالف چه طرف‌هایی بوده است. جمال قاشقجی که زمانی مشاور مطبوعاتی ترکی الفیصل در ترکیه کشته شد. ابتدا قاشقچی را ربودند و سپس او کشتند و جسدش را نیز ریزریز کردند. بعد تیزاب بر آن ریختند و نابودش کردند. دولت عربستان سعودی به ترور او متهم شد. ترکی الفیصل همواره علیه مجاهدین، به‌ویژه حزب اسلامی افغانستان تبلیغات خصمانه و دروغین انجام می‌داد. هرگز به انگیزه او علیه حزب اسلامی پی نبردیم اما بعدها حقائق پشت پرده افشا شد. تبلیغات و تحلیل‌های شبکه الاخباریه عربستان سعودی درباره حزب اسلامی، دقیقاً شبیه بی.بی.سی است و با وجود شکایات مکرر ما این روند را ادامه دادند. درحالی‌که ما از هرگونه تبلیغات منفی علیه ریاض خودداری کردیم».

وی در پایان همچنین تاکید کرد:‌ «بعد از خروج نظامیان شوروی از افغانستان و زوال این امپراتوری مغرور و بدمست، سیاست ایالات متحده ممانعت از تأسیس حکومت مجاهدین، بخصوص با محوریت حزب اسلامی؛ به هر قیمتی بود آمریکا برای تحقق این هدف، نه تنها از اقمار خود در منطقه نهایت استفاده را برده، بلکه مخالفین منطقه‌ای و بین المللی را با دادن امتیازات اغواگرانه به مخالفت با مجاهدین واداشته است».

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا