نحوه شستشو فرش ابریشمی

به طور معمول فرش ها انواع مختلفی دارند و می توان آنها را از نظر تراکم، نوع الیاف بکار رفته شده در بافت فرش، نوع طرح فرش، ماشینی یا دستبافت بودن فرش، رنگ فرش و … از هم تفکیک کرد. همانطور که می دانید موقعیت قرارگیری فرش ها در هر خانه‌ای به صورتی است که بیشتر از سایر وسایل خانه مورد استفاده قرار می گیرند و به همین علت ممکن است در بازه های زمانی کوتاه مدت دچار لکه های ناشی از ریختن نوشیدنی و غذا های رنگی، لاک، رنگ، جوهر و … شود و نیاز به شستشو پیدا کند. شستشوی فرش ها باید به صورت درست و اصولی و متناسب با نوع الیاف فرش و توسط افراد با تجربه و حرفه ای انجام شود، چرا که در غیر این صورت ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به فرش وارد شود.

فرش ها به طور معمول به دو صورت فرش های دستبافت و فرش های ماشینی تولید می شوند. در این میان اما فرش های دستبافت از حساسیت بالایی هنگام شستشو برخوردار هستند و شستشوی این گونه فرش ها باید با دقت بالایی انجام شود. الیاف ابریشمی بکار رفته در بافت فرش های دستبافت از حساسیت بالایی برخوردار بوده و در بافت این فرش ها از نخ های طبیعی و شفاف با گره های بلند استفاده شده است.

 

مراحل شستشوی فرش ابریشمی

فرش های ابریشمی معمولاً از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند. این امر موجب شده تا شستشوی آنها نیز متفاوت از سایر فرش ها باشد.

۱- غبار روبی

برای شستشوی فرش های ابریشمی در منزل ابتدا با استفاده از جارو برقی تمامی گرد و غبار و آلاینده های ریز و درشت موجود روی فرش را به طور کامل از بین ببرید.

۲- لکه بری

سپس با استفاده از یک پارچه تمیز و سفید، لکه های ایجاد شده را به وسیله مواد پاک کننده خانگی نظیر جوش شیرین و آب، سرکه سفید و جوش شیرین یا آب و نمک پاک کنید. به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از لکه بر های قوی استفاده کنید، مواد شوینده قوی آسیب های جبران ناپذیری به فرش وارد و آن را دچار رنگ پریدگی یا تداخل رنگ خواهد کرد. به این دلیل لکه بری لازم است چرا که در حین شستشو به نقاط لکه فشار زیادی با فرچه وارد نشود. یا ممکن است در حین شستشو لکه ها دیده نشوند و پاک نشوند.

۳- انتخاب شوینده مناسب

شستشوی فرش های ابریشمی امری بسیار ضروری است که باید جهت حفظ فرش و ماندگاری بیشتر آن انجام شود، از این رو انتخاب بهترین مواد شستشو بسیار حائز اهمیت است.

۴- شستشوی فرش های ابریشمی در منزل

این روش یکی از روش هایی است که بسیاری از افراد به انجام آن علاقه مند هستند. فرش های ابریشمی از حساسیت بسیار بالایی برخوردارند و شستشوی آنها نیز باید به درستی انجام شود. لازم به ذکر است که برای این کار حتماً از مشاوران مراکز قالی شویی معتبر مشورت بگیرید. همچنین سعی کنید از فرچه محکم جهت شستشو استفاده نکنید

۵- خشک کردن

پس از شستشو و برای خشک کردن فرش های ابریشمی آن را زیر تابش مستقیم نور آفتاب پهن نکنید.بهتر است فرش ها در جای مناسب غیر لدل شده و در جریان هوای ازاد خشک شود‌.

۶- شستشو توسط قالیشویی

یکی از بهترین روش های شستشوی فرش های ابریشمی، سپردن اینگونه فرش ها به مراکز قالیشویی معتبر می باشد. همانطور که می دانید این گونه فرش ها بسیار ارزشمند و نفیس هستند و الیاف به کار رفته در بافت آن ها از حساسیت بالایی برخوردار است. در مراکز قالیشویی شستشوی این فرش ها با استفاده از ابزار مناسب، مواد شوینده متناسب با الیاف فرش و زیر نظر کارشناسان و متخصصان این حوزه انجام می شود و فرش شما از هرگونه آسیب محفوظ خواهد ماند.

اصول نگهداری از فرش ابریشمی

یکی از بهترین اقداماتی که می توان جهت سالم ماندن فرش های ابریشمی در نظر گرفت و انجام داد، نگهداری و مراقبت درست و اصولی از آنهاست.  مراقبت از اینگونه فرش ها از خسارات احتمالی جلوگیری خواهد کرد و تضمین کننده سلامت فرش شما و عمر بالای آن خواهد بود. اقداماتی که می توان در این راستا انجام داد شامل موارد زیر می شوند.

۱- فرش های ابریشمی خود را حداقل هفته ای دو بار و به صورت صحیح جاروبرقی بکشید. باقی ماندن گرد و غبار و آلاینده های ریز و درشت روی فرش های ابریشمی برای مدت طولانی باعث از بین رفتن جذابیت ظاهری و کوتاه شدن طول عمر آن خواهد شد. بنابراین شما می توانید با از بین بردن این گرد و غبار به وسیله جاروبرقی و در بازه های زمانی کوتاه مدت از سلامت فرش خود اطمینان حاصل کرده و شاهد ماندگاری بیشتر آن باشید.

۲- فرش های ابریشمی خود را روی سطح های مسطح و صاف پهن کنید و از قرار دادن آن ها روی زمین هایی که دارای پستی و بلندی هستند، خودداری کنید. پهن کردن فرش های ابریشمی روی چنین سطح هایی باعث شکستگی و آسیب دیدن الیاف آن خواهد شد. به طور کلی زمین هایی که در آنها از موزاییک، چوب و سرامیک استفاده شده است، برای پهن کردن این گونه فرش ها بسیار مناسب است.

جهت شستشوی انواع فرش ابریشمی می توانید از قالی شویی در سعادت آباد خدمات بگیرید.

۳- از قرار دادن اجسام و وسایل سنگین و فلزی روی فرش های ابریشمی خودداری کنید. قرارگیری طولانی مدت اینگونه اجسام باعث فرورفتگی فرش و تار و پود آن خواهد شد و همینطور الیاف آن را سست و له خواهد کرد. با این حال و اگر به هر علتی مجبور به قراردادن اینگونه عکسام روی فرش های ابریشمی شدید حتما از محافظ های پلاستیکی یا ژله ای استفاده کنید. توجه داشته باشید که وقتی اینگونه اجسام را روی فرش های ابریشمی قرار دادید، به هیچ عنوان نباید فرش را بکشید یا اجسام را روی فرش هل بدهید.

۴- از پاک کننده های شیمیایی و بسیار قوی برای شستشو یا پاک کردن لکه های مختلف از روی فرش استفاده نکنید. فرش ها از پر استفاده ترین وسایل خانه به شمار می روند و ممکن است به سرعت دچار لک و آلودگی شوند، از سوی دیگر لکه های به وجود آمده روی این گونه فرش ها باید بلافاصله پس از به وجود آمدن از بین بروند. پیشنهاد ما به شما این است که برای از بین بردن این لک ها از پاک کننده های خانگی استفاده کنید. لکه برها و پاک کننده های قوی موجب ازبین بردن رنگ الیاف فرش های ابریشمی یا تداخل رنگ آنها خوهند شد.

۵- فرش خود را برای مدت طولانی زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. نحوه قرار گیری فرش در برخی از خانه ها به گونه ای است که زیر نور خورشید قرار دارند یا بسیاری از افراد پس از شستشوی فرش ها آنها را زیر نور خورشید پهن می‌کنند. نور خورشید الیاف فرش را سست کرده و به آن آسیب میرند.

برای جلوگیری از این اتفاق محل فرش های ابریشمی خود را تغییر دهید و آن را به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید.

با انجام اقدامات بالا می توان طول عمر فرش های ابریشمی را افزایش داد و از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا