انحصار تولید مواد اولیه دارویی خطرناک است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی مجاهدیان در گفتگو با رادیو تهران، به مسیر تولید مواد اولیه دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدا ذکر این نکته لازم است که هر چقدر می‌توانیم باید به توانمند سازی صنعت تولید مواد اولیه دارویی و تولید دارو کمک کنیم.

سخنگوی انجمن علمی مدیریت و اقتصاد داروی ایران، با عنوان این مطلب که نمی‌توان منکر توانمندی تولید مواد اولیه دارویی در کشور بود، افزود: موضوع قیمت گذاری مواد اولیه دارویی، یکی از نقاط اختلاف است.

مجاهدیان ادامه داد: موضوع قیمت گذاری مواد اولیه دارویی در سازمان غذا و دارو شروع شده و در حال به روز رسانی ضوابط قیمت گذاری هستند.

وی افزود: البته همه مشکلات در بحث تولید مواد اولیه دارویی به قیمت گذاری خلاصه نمی‌شود و مسائل دیگری نیز دخیل است.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: شاید یکی از دلایل بروز کمبود دارو در کشور، مواد اولیه تولید دارو باشد.

وی افزود: در انحصار قرار دادن تولید مواد اولیه دارویی بین یک یا دو تولید کننده کوچک و ممنوع کردن واردات همان مواد اولیه، می‌تواند خطرناک باشد.

مجاهدیان گفت: چنین سیاستی می‌تواند برنامه ریزی شرکت‌های دارویی را دچار مشکل کند. زیرا، اگر مواد اولیه به دست آنها نرسد، تولید دارو با مشکل مواجه خواهد شد و به دنبال آن، کمبودهای دارویی اتفاق می‌افتد.

سخنگوی انجمن علمی مدیریت و اقتصاد داروی ایران افزود: موضوع قیمت دارو خیلی مهم و مؤثر است، اما انحصار در تولید مواد اولیه دارویی خیلی خطرناک است.

وی در ادامه به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو اشاره کرد و گفت: شاید در نگاه اول، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با گرانی دارو همراه باشد، اما این مشکل هم راهکار دارد.

مجاهدیان افزود: پرداخت مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد را می‌توان به بیمه‌ها داد تا حمایت بیشتری از نیازهای دارویی بیمه شدگان صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: واقعی شدن قیمت دارو به نفع صنعت داروسازی کشور است و باعث رشد تحقیق و توسعه و پیشرفت صنعت می‌شود.

وی با اشاره به قاچاق معکوس دارو از ایران به خارج از کشور، گفت: ارزان بودن قیمت دارو در مقایسه با کشورهای اطراف، باعث قاچاق دارو به خارج از کشور می‌شود و در نتیجه آن، کمبود دارویی در کشور شکل می‌گیرد.

مجاهدیان افزود: قیمت برخی اقلام دارویی در آن سوی مرزها تا ۵ برابر قیمت همان داروها در داخل کشور است که باعث قاچاق آنها می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در واکنش به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ناکارآمدی ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: بنده هم به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس احترام می‌گذارم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا