بایدن نسبت به اوضاع پناهجویان در مرز بلاروس ابراز نگرانی کرد

همزمان با متهم شدن بلاروس به تشویق مهاجران به استفاده از مرزهای این کشور برای ورود به لهستان و لیتوانی، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در حال ترک کاخ سفید به مقصد “کمپ دیوید”، استراحتگاه روسای جمهوری

کد خبر : 7519
تاریخ انتشار : شنبه 13 نوامبر 2021 - 11:05
بایدن نسبت به اوضاع پناهجویان در مرز بلاروس ابراز نگرانی کرد

همزمان با متهم شدن بلاروس به تشویق مهاجران به استفاده از مرزهای این کشور برای ورود به لهستان و لیتوانی، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در حال ترک کاخ سفید به مقصد “کمپ دیوید”، استراحتگاه روسای جمهوری آمریکا در ۱۰۰ کیلومتری پایتخت این کشور، به خبرنگاران گفت: ما فکر می‌کنیم که این یک نگرانی بزرگ است و این نگرانی را به روسیه و بلاروس منتقل کردیم. این یک مشکل است.

اتحادیه اروپا، ‌بلاروس را به حمله هیبریدی متهم کرده و می‌گوید مینسک با جذب هزاران تن از پناهجویان از کشورهای جنگ‌زده و تشویق آن‌ها به ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طریق مرزهای این کشور، قصد بی‌ثبات کردن این اتحادیه را دارد.

پناهجویان که غالبا از عراق و افغانستان هستند، در دمای نزدیک به صفر در مرز بلاروس با لهستان و لیتوانی سکنی گزیده‌اند، این دو کشور اتحادیه اروپا اما از ورود آن‌ها به کشورهایشان جلوگیری می‌کنند؛ این در حالی است که برخی از این پناهجویان تا به امروز جان خود را از دست داده‌اند و بیم آن می‌رود که این تلفات، با فرا رسیدن سرمای سوزان زمستان، افزایش یابد.

این نظرات بایدن، ساعاتی پس از اظهارات مشابه کامالا هریس، معاون وی در سفرش به فرانسه مطرح شد که گفته بود این موضوع را با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور بررسی کرده است.

هریس در کنفرانسی خبری گفت: بلاروس درگیر فعالیت‌هایی بسیار نگران‌کننده است، من این را با ماکرون در میان گذاشتم؛ چشمان مردم جهان و رهبران دنیا شاهد و ناظر بر این اتفاقات است.

بلاروس نقش فاعلی خود در بحران به وجود آمده را رد کرده و می‌گوید تا زمانی که اتحادیه اروپا تحریم‌هایش را لغو نکند، بلاروس نمی‌تواند کمکی به حل این موضوع بکند.

الکساندر لوکاشنکو، ریاست‌ جمهوری بلاروس، که یکی از متحدان نزدیک روسیه است، در هفته گذشته اتحادیه اروپا را به قطع جریان انتقال گاز از روسیه به کشورهای این اتحادیه تهدید کرد. کرملین اما در روز جمعه ظاهرا موضعی متفاوت در این باره گرفته و با ادعای اینکه با روسیه در این باره مشورت نشده بوده، تضمین کرد که به قراردادهای تحویل گاز متعهد خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود