تلاش اتحاادیه اروپا برای تشکیل ارتش مشترک مستقل از آمریکا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ یک ارتش مشترک شامل یک واحد واکنش سریع با بیش از پنج هزار نظامی تشکیل دهد. منابع و اسناد محرمانه نشان می‌دهد اتحادیه اروپا قصد دارد این طرح را بدون مشارکت با آمریکا به سرانجام برساند. گفته می‌شود

کد خبر : 8076
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 8:03
تلاش اتحاادیه اروپا برای تشکیل ارتش مشترک مستقل از آمریکا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ یک ارتش مشترک شامل یک واحد واکنش سریع با بیش از پنج هزار نظامی تشکیل دهد. منابع و اسناد محرمانه نشان می‌دهد اتحادیه اروپا قصد دارد این طرح را بدون مشارکت با آمریکا به سرانجام برساند.

گفته می‌شود این ارتش مشترک شامل استقرار نیرو‌های زمینی، دریایی و هوایی در مناطق حساس است تا بتواند در شرایط بحرانی به سرعت وارد عمل شود.

وزرای خارجه کشور‌های اروپایی روز گذشته در بروکسل به صورت محرمانه در مورد این طرح با یکدیگر گفتگو کردند و قرار است این نشست امروز نیز با هدف تعیین اهداف نهایی ادامه داشته باشد.

دو سال پیش نیز رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند ارتشی با ۶۰ هزار نیروی نظامی تشکیل دهند، ولی این اقدام به نتیجه‌ای عملی منجر نشد. با این حال، به نظر می‌رسد این بار پیش نویس طرحی که توسط جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا آماده شده راه حل‌هایی عملی برای این اقدام دارد.

در پیش نویس این طرح آمده است: اتحادیه اروپا برای انجام طیف وسیعی از وظایف خود در مدیریت بحران به سرعت، استحکام و انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارد. ما باید بتوانیم به تهدیدات واکنش نشان دهیم و در شرایط بحرانی و جنگی آمادگی لازم را داشته باشیم.

به گفته منابع خبری تاکنون تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای حضور در این ارتش مشترک اظهار تمایل نکرده اند. طرح ارتش مشترک اروپایی بدون مشارکت آمریکا پس از خروج یکباره واشنگتن از افغانستان و بروز بحران در این کشور بار دیگر در میان اعضای اتحادیه اروپا داغ شده است. با این حال، از آنجا که بیشتر کشورهای اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند، اجرایی شدن طرح ارتش مستقل اروپایی با مخالفت هایی در میان سیاستمداران مواجه شده است. 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود