درخواست فرانسه از روسیه برای میانجیگری در مسئله بلاروس-لهستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ورلد ریپابلیک، وزیر خارجه و دفاع فرانسه از همتایان روسی خود خواسته اند تا از روابط خود با مینسک برای حل بحران جاری مرزی بلاروس و لهستان استفاده کنند. وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و فلورانس پارلی، وزیر دفاع این

کد خبر : 7493
تاریخ انتشار : شنبه 13 نوامبر 2021 - 11:03
درخواست فرانسه از روسیه برای میانجیگری در مسئله بلاروس-لهستان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ورلد ریپابلیک، وزیر خارجه و دفاع فرانسه از همتایان روسی خود خواسته اند تا از روابط خود با مینسک برای حل بحران جاری مرزی بلاروس و لهستان استفاده کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و فلورانس پارلی، وزیر دفاع این کشور از همتایان روسی خود سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو خواستند از روابط خود با مینسک برای حل بحران در مرز بلاروس و لهستان استفاده کنند.

در ماه‌های اخیر، هزاران مهاجر و پناهجو به امید رسیدن به اروپای غربی به مرز بلاروس با لهستان سرازیر شده‌اند. اتحادیه اروپا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس را به کمک به عبور غیرقانونی مرز‌ها برای بی ثبات کردن مرز‌های شرقی اتحادیه اروپا متهم کرده است. با این حال، متحد اصلی بلاروس، روسیه این اتهامات را رد کرد و اتحادیه اروپا را برای ارائه کمک مالی به بلاروس برای مقابله با این هجوم به چالش کشید.

با این حال، فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به وضعیت بلاروس، وزرا رفتار غیرمسئولانه و غیرقابل قبول مقامات بلاروس در خصوص ابزاری کردن جریان‌های مهاجرتی علیه چندین کشور اتحادیه اروپا را محکوم کردند. آن‌ها از روسیه خواستند از روابط نزدیک خود با بلاروس برای پایان دادن به این موضوع استفاده کند.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که جریان مهاجران ناشی از جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان و تنش های عربی مورد حمایت غرب در خاورمیانه و شمال آفریقا است. مسکو حتی با عصبانیت ادعای لهستان مبنی بر اینکه روسیه مسئولیت این بحران را بر عهده دارد، رد کرده بود.

در همین حال، در حالی که هزاران مهاجر در مرز بلاروس و لهستان به‌دنبال پناهندگی در اروپای غربی هستند، کشور‌های غربی در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل، از مینسک به دلیل تشدید بحران مهاجران در مرز‌ها انتقاد کردند. کشور‌های عضو، بیانیه مشترکی صادر کردند و بلاروس را مسئول به خطر انداختن جان مردم «برای اهداف سیاسی» دانستند.

این بیانیه علیه بلاروس از سوی فرانسه، انگلیس و آمریکا صادر شد که همگی اعضای دائمی شورا هستند. با این حال، روسیه این اتهامات را رد کرد و در مقابل لهستان و لیتوانی را مسئول بدرفتاری با مهاجران دانست. گفتنی است، هر پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل حق وتوی قطعنامه‌ها را دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود