کشف حمام خصوصی ویژه ثروتمندان رومی؛ قدمت گرمابه پمپئی به ۲ هزار سال پیش میرسد
باستانشناسان در پمپئی یکی از بزرگترین مجموعههای حمام خصوصی این شهر را کشف کردند که به یک سالن ضیافت مجلل متصل بوده است.
این کشف شگفتانگیز چگونگی ترکیب تفریح، هنر و جاهطلبیهای سیاسی در خانههای رومیان باستانی ثروتمند را به تصویر میکشد.
گابریل زوچتریگل، مدیر سایت باستانشناسی پمپئی ایتالیا، در این باره میگوید: «همه چیز در خدمت برپایی یک نمایش بوده که در مرکز آن صاحبخانه قرار داشته است.»
وی اضافه کرد: «نقاشیها با موضوعاتی نظیر جنگ تروا و تصاویر ورزشکاران در حیاط داخلی به این فضاها حال و هوایی یونانی میداده است، یعنی ترکیبی از فرهنگ، دانش و همچنین آرامش.»
این مجموعه حمام شامل سه اتاق کلاسیک رومی است: کالداریوم یا همان اتاق گرم با یک حوض آب داغ، تپیداریوم به معنی اتاق نیمهگرم و فریجیداریوم به معنی اتاق با استخر آب سرد.
کالداریوم داغترین اتاق در توالی و ترتیب منظم اتاقهای مخصوص استحمام بود و پس از این اتاق، فرد استحمامکننده از کالداریوم به قسمت تپیداریوم و سرانجام به فریجیداریوم وارد میشد.
همچنین یک آپودیتریوم (رختکن) بزرگ نیز در این مجموعه وجود دارد.
این حمامها که ظرفیت پذیرایی حداکثر ۳۰ مهمان را داشتند، دارای یک اتاق با استخر آب سرد باشکوه بودند که به عنوان جواهر این مجموعه شناخته میشود.
این اتاق بزرگ شامل یک حیاط به ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر بود که یک استخر بزرگ را احاطه کرده بود.
نزدیکی مجموعه حمام به سالن ضیافت، که به دلیل دیوارهای مشکی ظریف و تزئینات اسطورهایاش «سالن سیاه» نامیده شده، نشاندهنده نقش محوری حمام و غذا خوردن در زندگی اجتماعی رومیان است.
زوچتریگل در این باره گفت: «مهمانان که سپاسگزار و گرسنه بودند، با تحسین برای میزبانی که این نمایش را ترتیب داده بود دست میزدند و پس از گذراندن یک عصر در ‘باشگاه ورزشی’ او مدتها درباره آن صحبت میکردند.»
دیوارهای این خانه دارای نقاشیهایی هستند که شامل موضوعاتی از جنگ تروا میشود. این نقاشیها همراه با تصاویر ورزشکاران، حال و هوای دانش و فرهیختگی یونانی را تداعی میکردند. سبکی که در میان نخبگان رومی بسیار محبوب محسوب میشد.
این حمام باشکوه تنها یکی از کشفیاتی است که از این اقامتگاه منحصر به فرد به دست آمده است.
سالن ضیافت مجاور با آثار هنری کلاسیک شگفتانگیزش در سال گذشته حفاری شد. دیوارهای این سالن به رنگ مشکی نقاشی شده بودند.
آقای زوچتریگل در این باره میگوید: «برای جلوگیری از دیده شدن رد دود چراغهای روغنی روی دیوارها، آنها به رنگ سیاه درآمده بودند. مردم در اینجا پس از تاریکی جمع میشدند تا با نوشیدن شراب جشن بگیرند و همزمان نور لرزان چراغها تصاویر متحرکی را روی دیوارها نشان میداد.»
در جریان کاوشها یک اتاق کوچکتر که به رنگ آبی روشن نقاشی شده بود نیز کشف شده است.
محققان این اتاق را به عنوان یک محراب یا فضایی برای فعالیتهای آیینی و نگهداری اشیاء مقدس تفسیر کردهاند. دیوارهای خیرهکننده این اتاق با تصاویری از زنان که نمایانگر چهار فصل و نمادهای کشاورزی و دامداری هستند، تزئین شدهاند.
در نزدیکی این مجموعه همچنین بقایای دو قربانی پمپئی کشف شدهاند. باستانشناسان میگویند این دو در زمان فوران کوه وزوو توسط خاکستر و گدازه آتشفشانی دفن شده و جان خود را از دست دادهاند.
منبع: یورونیوز