کوبا، آمریکا را به سازماندهی تظاهرات و فیسبوک را به کمک به مخالفان متهم کرد

دولت کوبا روز چهارشنبه گفت که تصمیم برای ممنوعیت تظاهرات مخالفان به وجهه آن لطمه نمی زند و ایالات متحده و گروه های ضد کاسترو در فلوریدا را به تحریک راهپیمایی برنامه ریزی شده هفته آینده متهم کرد، کوبا همچنین تهدید کرد از فیسبوک شکایت می‌کند و مدعی شد که این رسانه اجتماعی به جنبش

کد خبر : 7119
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 - 11:47
کوبا، آمریکا را به سازماندهی تظاهرات و فیسبوک را به کمک به مخالفان متهم کرد

دولت کوبا روز چهارشنبه گفت که تصمیم برای ممنوعیت تظاهرات مخالفان به وجهه آن لطمه نمی زند و ایالات متحده و گروه های ضد کاسترو در فلوریدا را به تحریک راهپیمایی برنامه ریزی شده هفته آینده متهم کرد، کوبا همچنین تهدید کرد از فیسبوک شکایت می‌کند و مدعی شد که این رسانه اجتماعی به جنبش مخالفان در این کشور کمونیست کمک کرده است و به گروه‌ها اجازه می‌دهد تا حضور گسترده در این جزیره را قبل از اعتراضات برنامه‌ریزی شده برای ۱۵ نوامبر شبیه‌سازی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مخالفان کوبایی ماه سپتامبر به دنبال اعتراضات گسترده در این جزیره در ماه ژوئیه، درخواست مجوز برای برگزاری “راهپیمایی مدنی برای تغییر” در اواسط نوامبر کردند. مقامات کوبا ماه گذشته این درخواست را رد کردند و مدعی شدند که معترضان به دنبال سرنگونی دولت بودند.

راهپیمایی اعتراضی برنامه ریزی شده برای دوشنبه همزمان با بازگشایی کشور پس از ۲۰ ماه قرنطینه به دلیل همه گیری ویروس کرونا و با پنجاه و دومین سالگرد تاسیس هاوانا خواهد بود.

برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا در جمع گروهی از دیپلمات‌های خارجی در هاوانا گفت: مخالفان سازمان‌دهی شده در گروه‌های فیسبوک، سیاست‌های خود این پلتفرم رسانه‌های اجتماعی را نقض کرده‌اند، الگوریتم‌ها را تغییر داده‌اند، مکانیسم مکان‌یابی جغرافیایی را برای شبیه‌سازی حضور گسترده مردم در کوبا در حساب‌هایی که در خارج از کشور ما و اساساً در فلوریدا و قلمرو ایالات متحده ساکن هستند، تغییر داده‌اند.

رودریگز گفت این رفتارها ناقض قوانین آمریکا و قوانین بین‌المللی است. او تاکید کرد: همانطور که قبلاً هم اتفاق افتاده است، می‌توان با پیگیری دقیق قوانین، از فیسبوک به دلیل این اقدامات علیه کوبا شکایت کرد.

فیسبوک که اخیراً نام شرکت خود را به متا تغییر داده است، بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهارنظر پاسخ نداد. «یونیور گارسیا» رهبر مخالفان کوبایی هم که حمایت از تظاهرات ۱۵ نوامبر را در یک گروه فیسبوکی به نام Archilpielago سازماندهی کرده است، هم اظهار نظری نکرده است. سازمان دهندگان درخواست مجوز برای برگزاری راهپیمایی کردند، اما رد شد و اکنون از مردم می خواهند که در هر صورت به خیابان ها بیایند.

وزارت امور خارجه صدها دیپلمات خارجی را روز چهارشنبه به جلسه احضار کرد و دولت ایالات متحده را به تحریک این اعتراض به عنوان بخشی از طرحی برای بی ثبات کردن کشور متهم کرد.

رودریگز گفت: شبکه‌های اجتماعی زمین پیچیده‌ای هستند که همراه با دانش و حقیقت، بسیاری از دروغ‌ها و اخبار نادرست هم منتشر می‌شوند. من مطمئن هستم که امکان منزوی ساختن کوبا در سطح بین المللی وجود نخواهد داشت.»

دولت سوسیالیستی قصد دارد از تکرار بزرگترین اعتراضات خیابانی در دو دهه اخیر که در ماه ژوئیه باعث تعجب مقامات شد، جلوگیری کند. آنها تا حدودی علت این ناآرامی ها را تحریم های اقتصادی ایالات متحده و دشمنان مستقر در ایالات متحده می دانند.

رودریگز به دیپلمات‌ها گفت: «به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم تجاوز دائمی ایالات متحده شرایط براندازی داخلی را ایجاد کند و حزب را خراب کند. از روز دوشنبه، کوبا بیشتر محدودیت‌های پروازهای تجاری، حضور در مدرسه، حمل‌ونقل، رستوران‌ها و مغازه‌ها را لغو خواهد کرد. موارد روزانه ویروس کرونا در هفته های اخیر به لطف برنامه واکسیناسیون انبوه به طور چشمگیری کاهش یافته است.

رودریگز تظاهرات برنامه ریزی شده را “عملیات” دولت و مقامات ایالات متحده برای از بین بردن سیستم کوبا خواند. او گفت که تحریم های آمریکا علیه کوبا به دنبال خفه کردن این جزیره، ایجاد اعتراضات اجتماعی و ایجاد تصویری از یک “دولت شکست خورده” است. هیچ دیپلمات آمریکایی در این نشست حضور نداشت.

سفارت ایالات متحده از سال ۲۰۱۵ باز بوده است، اما در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، فعالیت ها به شدت کاهش یافته است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت: “نسل جدید به فعالان حقوق بشر کوبا می پیوندد و از دولت خود می خواهد که به حقوق بشر احترام بگذارد. در ۱۵ نوامبر، دولت کوبا می تواند انتخاب درستی داشته باشد – به حرف مردمش گوش دهد. برای شنیدن صدای آنها راهپیمایی مسالمت آمیز داشته باشید.”

گروه Archipelago توسط نمایشنامه نویس یونیور گارسیا آگیلرا رهبری می شود که دریافت کمک مالی یا هدایت از خارج از کوبا را رد کرده است. او گفت که این راهپیمایی مسالمت آمیز است و خواستار آزادی افراد دستگیر شده در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه و اعطای حقوق بشر بیشتر است. هزاران کوبایی در ماه ژوئیه در اعتراض به قطعی برق، کمبود، قیمت های بالا و صف های طولانی به خیابان ها آمدند و دولت را محکوم کردند. دولت تعداد بازداشت‌شدگان را نگفته است، اما برخی از گروه‌های حقوق بشری گفته‌اند که صدها نفر پس از شرکت در این مراسم یا دستگیر شده‌اند یا ناپدید شده‌اند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود