آشنایی با عوارض ایمپلنت دندان و روش های پیشگیری از آنها

زمانی که سخن از مراقبت دندان‌ ها به میان می آید، یافتن بهترین درمان متناسب با آنها بسیار اهمیت می یابد. اگر شما فردی نیز دندان های خود را از دست داده اید، قطعا می دانید که طیف گسترده ای از این درمان ها وجود دارد، اما ایمپلنت دندان یکی از موثرترین روش ها به دلیل ظاهر و عملکرد طبیعی آن است.

فراموش نکنید که هر گونه تصمیم در مورد دندان ها، زندگی شما را تغییر می‌دهد، زیرا بر بسیاری از فعالیت های روزمره تاثیر می‌گذارد. قطعا می دانید که پروتزها یا دندان های اغلب از نظر زیبایی چندان دلپذیر نیستند.

گزینه دیگر این است که یک بریج دائمی به دندان های طبیعی خود متصل کنید، اما باز هم شکست این گزینه به دلیل شکستگی، پوسیدگی یا بیماری لثه وجود دارد.

درصد موفقیت جراحی برای کاشت دندان بسیار بالا است. با این وجود، مانند هر عمل دیگری، احتمال بروز عوارض پس از آن وجود دارد. آگاهی از عوارض احتمالی ایمپلنت دندان و انجام اقداماتی برای پیشگیری می تواند به بیماران در دستیابی به یک نتیجه موفقیت آمیز کمک زیادی کند.

آشنایی با عوارض احتمالی ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ دندان یک پایه‌ مطمئن برای روکش ‌های دندان ارائه داده و به بیماران این امکان را می‌دهند تا از لبخندی زیبا و طبیعی و عملکردی مشابه با دندان‌ های طبیعی لذت ببرند. در حالی که مزایای ایمپلنت های دندانی متعدد است، اما در هر صورت روند درمانی شامل یک جراحی جدی می شود.

به طور کلی، عوارض ناشی از ایمپلنت دندان نسبتاً نادر است. در ادامه با مهمترین آنها و سپس روش های پیشگیری آشنا خواهیم شد تا شما پس از این درمان، شاهد یک ماندگاری طولانی مدت بوده و دیگر نگران قیمت ایمپلنت دندان نباشید که هزینه کرده اید.

– فرآیند ناموفق استخوان‌ سازی

یکی از عوارض احتمالی ایمپلنت دندان، عدم موفقیت فرآیند پیوند استخوان است. برای موفقیت این نوع جراحی ایمپلنت باید به طور کامل با استخوان فک ادغام شود. این فرآیند استئو اینتگراسیون نامیده شده و چندین ماه طول می کشد تا کامل شود.

اگر تراکم استخوان کافی در فک شما وجود نداشته باشد یا در صورتی که فشار زیادی روی ایمپلنت وارد شود، این فرآیند ممکن است با شکست مواجه شود. در نهایت، با شکست استخوان سازی، ایمپلنت ممکن است شل شده یا به طور کامل بیفتد.

– عفونت باکتریایی

دهان ما انسان ها محلی برای تجمع گونه باکتری است که برخی از آنها پتانسیل ایجاد عفونت را دارند. ناحیه کاشت دندان نیز در برابر تهاجم چنین پاتوژن هایی آسیب پذیر است. عفونت محل جراحی می تواند باعث درد و علائم سیستمیک مانند تب یا لرز شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که عفونت وارد جریان خون شده و به سایر نواحی بدن سرایت کند. درمان عفونت گسترده دشوارتر بوده و حتی گاهی می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد.

– آسیب عصبی

آسیب به عصب یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان است. در صورتی که دندانپزشک مهارت کافی در جراحی کاشت دندان نداشته باشد، ممکن است به اعصاب نزدیک آسیب بزند. در مورد ایمپلنت، این اتفاق می تواند رخ دهد زیرا ابزار جراحی به عصب بسیار نزدیک می شود.

آسیب به اعصاب در صورت عدم رسیدگی فوری می تواند دائمی باشد، بنابراین بیماران باید هر گونه بی حسی دهان یا درد ادامه دار پس از جراحی را سریع به دندانپزشک خود گزارش دهند.

چگونه بیماران می توانند از عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کنند؟

افرادی که تحت جراحی ایمپلنت دندان قرار می‌گیرند باید بدانند که در طول و پس از عمل چه چیزهایی طبیعی بوده و چه مواردی غیر طبیعی است. در واقع، هر مورد غیر منتظره باید در اسرع وقت گزارش شود.

همانطور که در بالا نیز اشاره نمودیم، مراجعه به یک دندانپزشک متخصص برای این جراحی مهم، واقعا حیاتی است. چرا که قطعا جراح متخصص به جز تبحر در جراحی، تمامی مراقبت ها و دستورالعمل های لازم را به بیمار توصیه خواهد نمود.

برای مثال، سیگار کشیدن می تواند روند بهبودی کاشت دندان را مختل سازد. به عبارتی، تنباکو می تواند با کاهش اکسیژن خون و تحریک بافت لثه در بهبودی اختلال ایجاد کند و به همین دلیل، بیماران باید قبل از جراحی سیگار را ترک کنند.

آیا دیابت می تواند بر موفقیت ایمپلنت دندان موثر باشد؟

بله. بیماران باید به دندانپزشک این وضعیت را اطلاع دهند. باید بدانید که این شرایط می تواند بر روند بر بهبودی تاثیر منفی گذاشته و از قبل آن را مدیریت کنند.

آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود؟

خیر. تاکنون هیچگونه شواهدی در رابطه بر افزایش ریسک ابتلا به سرطان دهان و انجام ایمپلنت دندان به دست نیامده است.

در نهایت به یاد داشته باشید که برای به حداقل رساندن عوارض ایمپلنت دندان، باید تا حد امکان از این دستورالعمل های ارائه شده توسط دندانپزشک خود، پیروی کنید. همچنین ناحیه مورد نظر را تمیز نگه داشته و از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب نمایید.

به ویژه اینکه باید مراقب علائم عفونت، مانند قرمزی غیر معمول، تورم، درد و تخلیه چرک از محل جراحی باشید.

با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی شناخته شده و مجهز، مانند کلینیک تخصصی دکتر شهاب محمدی، drmohammadi.com، قطعا شاهد این عوارض نبوده و درصد موفقیت جراحی کاشت دندان بیش از آن چیزی باشد که حتی انتظارش را داشته اید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا