اصلاح ساختار انتخاب نیست، تنها راه نجات است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه، سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در چهارمین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: با وجود صرف منابع کلان در توسعه زیرساخت های کشور وضعیت شاخص های کلان اقتصادی مطلوب نیست. موضوعی که نشان می

کد خبر : 8145
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 نوامبر 2021 - 15:03
اصلاح ساختار انتخاب نیست، تنها راه نجات است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه، سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در چهارمین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت: با وجود صرف منابع کلان در توسعه زیرساخت های کشور وضعیت شاخص های کلان اقتصادی مطلوب نیست. موضوعی که نشان می دهد شیوه فعلی اداره کشور باید تغییر کند.

وی با اشاره به اهمیت اثربخش شدن منابع دولت افزود:‌ در قوانین سالانه بودجه و حتی برنامه های توسعه ای پنج ساله گاهی آنقدر به حاشیه پرداخته شده که متن فراموش شده است؛ چون هدف نهایی همه برنامه ها باید بهبود وضعیت شاخص های کلان و پیشرفت زندگی مردم در ابعاد مختلف باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: درحال حاضر در برخی بخش ها تا ۱۰ برابر ظرفیت مورد نیاز کشور سرمایه گذاری شده و نتیجه این می شود که با تعطیلی آنها در اتفاقی در بازار نمی افتد، این یعنی جهت گیری های دولت اشتباه بوده است.

میرکاظمی بازنگری در راهبردهای توسعه را ضروری دانست و تاکید کرد: چرا با وجود تعداد زیاد دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد و سرمایه گذاری بالا، بهره وری پایین است؟ این سوال اساسی است و همه این ها نشان می دهد جهت گیری ها باید عوض شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ‌در بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی محور برنامه ها خواهد بود تصریح کرد: برنامه ریزی بودجه سال آینده، متناسب با همین اصل خواهد و بودجه سال ۱۴۰۱ پاسخگو، ساده و قابل اندازه گیری خواهد بود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه منابع مصرف شده در گذشته بیشتر از آنکه اقتصادی محور باشد عمرانی محور و سخت افزارمحور بوده است افزود: برای رفع این نقیصه، منابع بودجه سال آینده در جهت ایجاد اشتغال هدایت می شود.

میرکاظمی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱ تعیین خواهد شد چه درصدی از رشد اقتصادی را بخش کشاورزی، صنعت، ساختمان، خدمات، حمل و نقل و بخش های مختلف برعهده خواهند داشت و سهم استان ها و شهرستان ها در تحقق اهداف بودجه مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دستیابی به بهره وری ۳.۵ درصدی به جد دنبال می شود افزود: رفع موانع، از ظرفیت های خالی رقابت پذیر صورت خواهد گرفت.

وی در مورد ردیف های بودجه سال آینده نیز گفت: برای ایجاد پاسخگویی مورد نیاز تعداد ردیف های بودجه به حداقل خواهد رسید و دیگر خبری از بودجه قطور و با چند هزار ردیف نخواهد بود.

معاون رئیس جمهور با تشکر از حمایت کمیسیون صنایع و معادن از تغییرات بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: توسعه باید متوازن متعادل و مبتنی بر آمایش سرزمین باشد مناطق مرزی از استعداد تجاری بالایی برخوردار است که در جهت شکوفا شدن این استعدادها برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای آمایش سرزمین تدوین می شود.

میرکاظمی در پایان سخنان خود نقش کمیسیون صنایع و معادن در تغییر ریل اقتصادی را مهم دانست و گفت: مشاوره و همفکری اعضا کمیسیون صنایع و معادن برای افزایش اثربخشی منابع در صنعت و تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل لازم است.

برچسب ها :

ناموجود