طالبان فروش تسلیحات ارتش افغانستان به پاکستان را رد کرد

در پی گزارش روزنامه «داون» پاکستان در مورد خرید جنگ‌افزارهای نظامی ارتش سابق افغانستان از طالبان، این گروه گفته است که به‌هیچ‌وجه حاضر نیست جنگ‌افزارهایش را بفروشد.

به گزارش ایسنا، این روزنامه چند روز قبل نوشته بود که دولت پاکستان در نظر دارد جنگ‌افزارهای باقی‌مانده از آمریکا در افغانستان را از طالبان خریداری کند و دلیل این اقدام نگرانی این کشور از دستیابی طالبان پاکستانی به این جنگ‌افزارها است.

به نوشته داون، این جنگ‌افزارها که بر اساس برآورد دولت پاکستان حدود ۲۰۰ هزار قبضه خواهد بود، به شبه‌نظامیان طرفدار دولت پاکستان داده خواهد شد.

با این حال، طالبان می‌گوید به‌هیچ‌وجه در پی فروش جنگ‌افزارهای افغانستان نیست. قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت کشور طالبان، در توییتر نوشته است: «گزارش روزنامه داون تبلیغ است و طالبان تصمیمی برای فروش اسلحه به پاکستان ندارد.» سعید خوستی گفته است که طالبان در حال تشکیل ارتش جدید است و به جنگ‌افزار بیشتری نیاز دارد. او همچنین یادآور شد که تمام مسیرها به‌ سوی پاکستان در کنترل طالبان است و با هر نوع قاچاق اسلحه برخورد خواهد شد. 

واکنش گروه طالبان به این مسئله تند بوده است و منابعی از گروه طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که ملا محمد یعقوب گفته تا او زنده است، یک قبضه سلاح هم به پاکستان فروخته نمی‌شود.

به نوشته ایندیپندنت، با این حال، سابقه فروش جنگ‌افزارهای افغانستان به پاکستان قدمت ۲۵ ساله دارد. در دوره اول سلطه طالبان بر افغانستان، تقریبا تمامی جنگ‌افزارهای سنگین افغانستان، به‌خصوص تانک‌های زنجیری غول‌پیکر و توپ‌های دوربرد ارتش سابق به پاکستان انتقال داده شد و هرچه در اختیار ارتش افغانستان بود به‌عنوان قراضه به پاکستان انتقال داده شد. به همین دلیل، با ایجاد دولت پس از طالبان، جامعه جهانی مجبور شد تا ارتش افغانستان را بار دیگر تجهیز کند. هرچند ارتش افغانستان با ادوات نظامی سبک به‌خوبی تجهیز شده بود، با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بخشی از جنگ‌افزارهای باارزش آمریکا از جمله تانک‌های پیشرفته در ارتش افغانستان باقی ماند.

اما عمر جمهوریت بدون نیروهای آمریکایی خیلی کوتاه بود. هنوز نیروهای آمریکا افغانستان را کامل ترک نکرده بودند که حکومت افغانستان زوال خود را به چشم دید. در ۱۵ اوت، طالبان وارد کابل شدند و به‌صورت رسمی نظام ۲۰ ساله افغانستان با تمام دستاوردهایش به تاریخ پیوست.

حالا، پاکستان می‌خواهد اسلحه باقی‌مانده از آمریکا را از طالبان بخرد. پاکستان به‌خوبی می‌داند که طالبان به‌شدت با کمبود پول و نقدینگی مواجه ‌است. به همین دلیل، می‌خواهد این گروه را مجبور به فروش جنگ‌افزارهای آمریکایی کند. هرچند در روزهای سقوط، بخشی از این جنگ‌افزارها را نظامی‌های ارتش سابق به کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران انتقال دادند، با این حال، هنوز هزاران قبضه اسلحه پیشرفته و تانک‌های مدرن در اختیار طالبان است.

با توجه به وابستگی طالبان به پاکستان، بعید نیست که این گروه بخشی از جنگ‌افزارهای موجود در افغانستان را به پاکستان بفروشد، اما به نظر می‌رسد طالبان در ظاهر امر حاضر نیست تا جنگ‌افزارها را بفروشد مگر اینکه در خفا معامله‌هایی در این رابطه صورت گرفته باشد.

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا